In 5 stappen van uurtje-factuurtje naar een schaalbaar bedrijf met meer omzet en vrije tijd

Ben je ondernemer of laat je je inhuren? Voor veel coaches, trainers, adviseurs en consultants geldt het laatste. Ik heb me ook lang laten inhuren. Het betekende onder andere:

– Werken met de deadlines van mijn opdrachtgevers
– Werken wanneer het mijn klanten uitkwam
– Betaald krijgen wanneer het mijn klanten uitkwam
– Uitvoeren wat mijn klant wilde

Een tijdje was het prima. Om ervaring op te doen. Maar voor de lange termijn vond ik het geen optie.

Nadelen van je tijd verkopen

Want het is niet alleen het inkomensplafond waarom ik geen fan ben van werken op uurbasis. Er zitten zoveel meer nadelen aan je tijd verkopen in plaats van een oplossing verkopen. Zoals: in de tijd die je verkoopt is je klant vaak de baas (“de koning”). Waardoor je bijna nooit kunt werken onder je eigen voorwaarden. En bijvoorbeeld niet je eigen agenda kunt indelen/niet je visie volledig kunt uitdragen. Terwijl: je hebt maar één leven. Je wilt toch niet dat iemand anders daar 30, 40, 50, 60 uur per week de baas van is?

Van uurtje-factuurtje naar een high-end programma

Maar hoe kan het anders? Zonder dat je heel veel online kennis nodig hebt, je dienstverlening onpersoonlijk wordt of dat je personeel moet aannemen?

  1. Kies een niche. Oftewel: focus je op een specifieke doelgroep. En op urgente, specifieke problemen waar die doelgroep wakker van ligt.
  2. Maak een high-end programma waarmee je een oplossing biedt voor 1-3 van die urgente, specifieke problemen. Met een high-end programma bedoel ik een hoogwaardig traject, waar je €10.000,-, €20.000,-, €30.000,- of een nog hoger bedrag voor kunt vragen aan je klant. Je maakt van je dienst een product. En door je dienst te “productisizen” maak je ‘m duidelijker en aantrekkelijker voor je doelgroep.
  3. Vermarkt je high-end programma. Doordat helder is welk probleem jouw programma oplost voor wie, weet je ook precies bij welke doelgroep je onder de aandacht wilt komen met je marketing. Zo wordt marketing makkelijker en goedkoper. Onthoud: marketing is essentieel om expertstatus op te bouwen. Expertstatus is nodig om hoge prijzen te kunnen vragen. En hoge prijzen vragen is nodig om heel goed te verdienen en toch veel vrije tijd te hebben. Als je hoge prijzen vraagt, heb je namelijk minder klanten nodig.
  4. Help meerdere klanten tegelijkertijd in je programma. Dat kan, omdat je je niet meer focust op allerlei vraagstukken van allerlei type klanten. Meerdere klanten tegelijkertijd helpen = opschalen = meer verdienen, zonder dat dat je extra tijd kost. Bovendien: voor je klant kan het veel meerwaarde hebben om door je programma gelijkgestemden te ontmoeten en zo in een relevant netwerk te komen.
  5. Doe het niet alleen. Werk met een goede coach, die deze stappen al gezet heeft. In je eentje laat je jezelf ontmoedigen en ga je compromitteren. Je hebt iemand nodig die je uitdaagt en die je perspectieven laat zien die je zelf nog niet voor mogelijk hield.
  6. Geen inhuurkracht, maar ondernemer

    Zet deze stappen en je zorgt ervoor dat je echt een ondernemer bent. En geen “werknemer met meerdere werkgevers” (inhuurkracht). Ik las ooit de vergelijking met een aardappel. Veel coaches, trainers, adviseurs en consultants zijn voor de ene opdrachtgever een gekookte aardappel, voor de volgende een gebakken aardappel en voor weer een ander een gepofte aardappel. Dat kost enorm veel tijd en energie. Je moet bij elke klant opnieuw offreren en een presentatie/workshop/training/concept creëren… Bovendien is voor jouw klant veel minder helder waarvoor hij nou precies bij jou moet zijn, waardoor klanten werven ook lastiger gaat.

    Eén high-end aanbod voor een specifieke behoefte van een specifieke doelgroep dus. It’s up to you, maar mijn advies: wees geen inhuurkracht. En ook geen aardappel 🥔.

Wil jij hulp bij het creëren van maken en verkopen van jouw high-end programma? En zo je inkomen snel laten stijgen? Vraag hier nu tijdelijk een gratis, telefonisch groeigesprek (t.w.v. €247,-) met me aan.

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie