3 redenen om direct je prijzen te verhogen en hoe je dit doet

De zomer is een mooie periode om op te laden, nieuwe inzichten op te doen én om moedige keuzes te maken voor je bedrijf. Keuzes die ervoor zorgen dat je weer een stap zet dichterbij een bedrijf dat je:

  • een heel goed inkomen
  • veel vrije tijd
  • de leukste klanten
  • én veel voldoening oplevert

Een bedrijf waarmee je jouw ideale leven kunt faciliteren. Als coach, trainer, adviseur of consultant is de beste manier om zo’n ideaal bedrijf te creëren: werken met het high-end inkomensmodel. Dit betekent dat je een high-end programma verkoopt aan je klant. Hiermee help je je klant op de allerbeste manier een ambitieus resultaat te behalen. Doordat de waarde van je programma groot is, kun je er een prijs voor vragen van bijvoorbeeld €10.000,-, €30.000,-, €50.000,- of nog meer. Mijn overtuiging is dat het belangrijk is om de prijs van je high-end programma regelmatig te blijven verhogen.

Waarom het belangrijk is om je prijzen te blijven verhogen

Verhoog je prijs, omdat:

  1. Groei noodzakelijk is. Het is een natuurwet: alles wat niet groeit, sterft af. Dat geldt niet alleen voor de natuur, maar bijvoorbeeld ook voor relaties, mensen en bedrijven. Door je prijs te laten groeien, kan je bedrijf groeien. Je verdient dan namelijk hetzelfde of (veel) meer met minder klanten. Daarmee creëer je veel tijd, rust en ruimte om AAN je bedrijf te werken. Het maakt ook dat je het geld hebt om te blijven investeren in coaching, vaardigheden, opleidingen en marketing. Dit draagt allebei bij aan de groei van jou als persoon en de groei van je bedrijf.
  2. Zowel jij als je klant op die manier uitgedaagd blijven. Veel coaches, trainers, adviseurs en consultants vragen te lage prijzen. Zij kunnen direct al gemakkelijk een hogere prijs gaan vragen. Maar er zijn ook veel kennisondernemers die al bedragen vragen van €25.000,- of meer per klant. Ook dan kun je stappen zetten of keuzes maken om je prijs te verhogen. Zo’n keuze kan bijvoorbeeld zijn: je marketing naar the next level tillen of je verkoopvaardigheden verbeteren. Hoe dan ook, een hogere prijs geeft je meer uitdaging en motivatie om je klant op de beste manier te helpen. Maar ook jouw klant wordt meer uitgedaagd als hij je een hogere prijs betaalt. Hij heeft dan meer te riskeren en neemt jouw dienst serieuzer. Zijn of haar transformatie wordt groter. Want een prijs die iemand extra uitdaagt, laat iemand harder lopen, wat ten goede komt aan het resultaat.
  3. Je nooit mag aannemen dat jouw klant zich die prijs niet kan veroorloven. Als iemand overtuigd is van de waarde van je dienst, dan vindt hij of zij een manier om aan het geld te komen. Door andere dingen niet te kopen, het geld te lenen, extra klanten binnen te halen of nog een andere manier. Wat als iemand niet overtuigd is van de waarde van jouw programma, maar jij wél? Ga je richten op een doelgroep die de waarde WEL ziet en/of verbeter je verkoopvaardigheden.

prijzen verhogen, tarieven verhogen, businesscoach coaches, businesscoach consultants, businesscoach trainers, businesscoach adviseurs, suzanne van schaik, prijzen bepalen ondernemer, groei, verkoopvaardigheden, marketing leren, verkopen leren, businesscoach zzp'er, high-end ondernemen, high-end aanbod maken, high-end programma maken, high level businesscoach

Hoe verhoog je je prijzen succesvol?

  1. Door zelf helemaal achter de waarde van je aanbod te gaan staan. Als jij niet gelooft dat jouw aanbod (meer dan) €35.000,- waard kan zijn voor een klant, zul je het ook niet voor die prijs verkopen. Wat mij opvalt, is dat veel coaches, trainers, adviseurs en consultants zich onvoldoende bewust zijn van de impact die zij maken op een klant. Ik sprak laatst een ondernemer die een manager van haar vreselijke hoofdpijnen had afgeholpen met één simpele behandeling. Weet je hoeveel zo’n behandeling waard kan zijn voor iemand? Ga maar na: deze manager krijgt daardoor meer energie, gaat veel beter presteren op haar werk, wordt productiever, krijgt een betere relatie… de kwaliteit van leven stijgt enorm. Bovendien: als deze manager deze behandeling niet had gehad, hoeveel tijd en geld zou zij dan verder nog besteed hebben aan oplossingen die minder goed voor haar werkten? Denk daarom niet alleen aan wat jouw dienst kan opleveren, maar ook aan hoeveel iemand met jouw dienst kan besparen!
  2. Door je met jouw high-end programma te richten op de klant die jij het allerbeste kunt helpen en die de investering het snelste kan terugverdienen. Zo gaf ik een klant van mij – een e-commerce consultant- het advies om zich te richten op grote webshops, in plaats van op kleine en middelgrote. Omdat een grote webshop, met veel omzet, met één simpele optimalisatie tonnen of misschien wel miljoenen extra omzet kan binnenhalen. Een prijs van bijvoorbeeld €50.000,- is voor zo’n klant zeker niet teveel: een grote webshop heeft deze investering snel terugverdient. Een webshop met minder omzet zal hier langer over doen.

Eerder deze week nam ik, live vanuit Turkije, een video op over dit onderwerp. Bekijk ‘m hieronder:




Wil jij hulp bij het creëren van een high-end aanbod en/of bij je prijzen verhogen? Ben je benieuwd wat voor mogelijkheden ik voor jou zie om meer te verdienen met minder klanten? Vraag hier nu tijdelijk een gratis, telefonisch groeigesprek (t.w.v. €247,-) met me aan.

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie