Hoe bepaal je de prijs van je coachings-, trainings- of adviesprogramma?⠀⠀

Je hebt een nieuw aanbod ontwikkeld en zoekt naar wat de juiste prijs is om ervoor te vragen. Daarom win je advies in van collega-ondernemers uit je netwerk of vraag je rond in bijvoorbeeld een Facebook-groep. Je doet ‘marktonderzoek’ om te achterhalen welke prijs redelijk en realistisch is. Ik begrijp dat: je wilt niet dat de prijs zo hoog is dat klanten niet van je kopen, maar je wilt jezelf ook niet in de uitverkoop gooien. Misschien vertrouw je wel op je expertise, maar nog niet op de waarde van je programma. Of je vertrouwt wel op de waarde, maar ziet nog niet hoe je je doelgroep van die waarde kunt overtuigen.

Een van de velen

Ook ik ben op een dag met een halfjaartraject begonnen waarvoor ik een eerste keer een prijs moest bepalen. En in alle eerlijkheid: als ik toen online en in mijn netwerk had rondgevraagd naar welke prijs dit het beste kon zijn, dan had ik nu waarschijnlijk nog steeds niet meer dan €500,- gevraagd. Want als je afgaat op wat anderen doen of aangeven te willen betalen, dan kies je voor wat gemiddeld is en positioneer je jezelf niet bovenaan, maar middenin, de markt. De nadelen daarvan zijn dat je meer last hebt van concurrentie, harder moet werken om goed te verdienen en dat het commitment van – en dus de waarde voor- je klanten veel minder groot is. Daardoor halen je klanten niet de allerbeste resultaten en is het moeilijker om met je prijs omhoog te gaan.  

Inkomensdoel

Het kan anders. Namelijk door uit te gaan van hoeveel je wilt verdienen en hoeveel klanten je denkt binnen te kunnen halen. Dan weet je ook hoeveel je zult moeten vragen per klant om je inkomensdoel te halen. Je neemt niet als maatstaf wat gangbaar is, maar hoeveel omzet en winst jij nodig hebt om te kunnen floreren als ondernemer én in je privéleven.

prijs bepalen, uurtarief bepalen, prijs online programma, prijs high-end programma, high-end businesscoach, high level businesscoach, high-end ondernemen, kennisondernemer, online leads genereren, suzanne van schaik, businesscoach, businesscoach ervaringen, waarom een businesscoach nemen, comfortzone, hoge prijzen vragen, prijzen verhogen

Onschatbare waarde

Dit is hoe ik in het eerste jaar met mijn huidige bedrijf gelijk €100.000,- omzette. In mijn eentje, zonder trackrecord als coach, met ongeveer 30 uur per week werken. Ik keek niet naar wat anderen deden of wat mijn omgeving zou vinden, maar ging af op wat mijn businesscoach dacht dat mogelijk voor me was. Zo ervoer ik voor het eerst hoe een goede businesscoach van onschatbare waarde is: die stretcht je en ziet je groot, terwijl je omgeving standaard de neiging heeft je klein te houden. Vanuit de beste bedoelingen natuurlijk: mensen willen je beschermen. Willen voorkomen dat je op je bek gaat en pijn hebt. En ook goed om je te realiseren is: mensen zijn sociale wezens. Je willen niet dat je hen ontstijgt in hun ontwikkeling, ze willen dat je bij hen blijft. Ze willen je kunnen blijven begrijpen.

Er zelf voor gaan staan

In je familie- en vriendenkring, bij willekeurige ondernemers of aan potentiële klanten vragen wat jíj moet vragen voor je programma, vind ik daarom geen goed idee. Want heb je ooit iemand die zelf nooit meer dan €500,- heeft gevraagd, iemand anders horen aanraden om €10.000,- te vragen? Natuurlijk niet. En heb je ooit een klant uit zichzelf horen zeggen: ‘Ik betaal je wel het dubbele?’. Ook die kans lijkt me klein. Anderen gaan er niet voor zorgen dat jij gaat verdienen wat nu nog ondenkbaar voor je lijkt. Jij gaat pas jouw droominkomen verdienen als je er zélf voor gaat staan en geen genoegen meer neemt met minder.

Het begint dus allemaal met jóuw keuze om niet te kiezen voor een prijs die voor de hand ligt, maar voor een prijs die super uitdagend voor je is. Maar dan ben je er nog niet. Vervolgens is nodig dat je:

  1. Van je dienst een programma maakt dat zo waardevol is, dat het die uitdagende prijs ook waard is.
  2. Leert wat ervoor nodig is om de juiste leads en klanten te krijgen, die je deze prijzen ook gaan betalen.

Meld je aan

Wil jij hier hele goede hulp bij? Jouw dienst upgraden, zodat de waarde voor je klanten groter wordt? En de marketing- en verkoopvaardigheden leren om je dienst voor hoge prijzen te verkopen? Meld je hier aan voor een gratis, telefonisch groeigesprek. Dan bespreken we welk perspectief ik voor je zie en hoe ik je kan helpen dit perspectief te realiseren.

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie