Verkoop je een online kennisproduct? Of uren die je laat uitvoeren door je team? Dit kost je meer dan je denkt

Veel businesscoaches zeggen: ‘Er is niet één formule’. En dat is natuurlijk ook zo: er zijn meerdere verdienmodellen en groeistrategieën. Toch heb ik ervoor gekozen om specifiek coaches, trainers en consultants te helpen om hoogwaardige programma’s van €25.000,- of meer te maken en verkopen. Waarom? Alternatieven leveren minder op of kosten meer. Steeds weer kom ik opnieuw tot die conclusie.

De winst bij online kennisproducten valt tegen

Er zijn bijvoorbeeld steeds meer coaches, trainers en consultants die een online product -als een e-course, e-book of online membership- willen verkopen. Maar de ondernemers die met een online kennisproduct binnen een jaar €100.000,- of meer omzet draaien mét een winstmarge van minimaal 50%, zijn schaars. En degenen die het doen, zijn ervaren online marketeers met een team. Maar ook gevorderde online ondernemers houden vaak hoge kosten. Want: hoe lager de prijs die je vraagt, hoe meer klanten je nodig hebt, hoe hoger je kosten. Denk aan advertentiekosten, softwarekosten en klantenservice.

Hoe groter je team, hoe meer je moet managen

Misschien geldt voor jou dat je een team hebt die je op uurbasis laat werken, waardoor je jezelf (uiteindelijk) vrij kunt maken. Dan ervaar je: hoe groter je team, hoe meer je moet managen. In de praktijk geeft personeel niet alleen hoge kosten, maar vooral ook veel zorgen. Neemt niet weg dat er genoeg ondernemers zijn die een goed team hebben, waar ze blij mee zijn. Maar hun team drukt wel enorm hun winst. Een beter verdienmodel zorgt ervoor dat je het met een kleiner team af kan.

Je klant ervaart te weinig waarde

Een ander nadeel van je team laten werken op uurbasis, is dat jouw klant niet betaalt voor wat jouw dienst hem oplevert, maar voor de uren dat je team voor je klant werkt. Daardoor is de kans groot dat jij op uurbasis niet de hoogst mogelijke waarde levert aan je klant. Want de waarde van jouw dienst en team zit ‘m niet in jullie uren en uitvoering. De waarde van jouw dienst zit ‘m in jullie ideeën, strategieën, methode en/of netwerk. En doordat jouw klant daar nu niet of niet volledig voor betaalt, ervaart jouw klant die waarde te weinig.

Wat werkt wél goed?

Voor beide type ondernemers geldt: je kunt meer winst maken als je werkt met hoogwaardige en hooggeprijsde programma’s. Of je nou zelfstandig coach bent in het bedrijfsleven of een technisch adviesbureau hebt met personeel: als jij je kennis kunt overdragen op anderen, dan is een hoogwaardig coachings-, trainings- of adviesprogramma aanbieden het beste verdienmodel

€26.000,- extra omzet in één week

Mijn klant Marc is een mooi voorbeeld. Hij is e-commerce- en onlinemarketingconsultant en verkocht losse uren, een membership voor een paar tientjes per maand en nog wat laaggeprijsde kennisproducten. Ik schetste hem dat hij met zijn kennis en ervaring veel meer omzet en winst kan maken als hij een hoogwaardig programma aanbiedt. Hij besloot met me te gaan werken, maakte een hoogwaardig coachingsprogramma en bood deze aan aan potentiële klanten. Binnen één week verkocht hij twee programma’s van €13.000,- en maakte €26.000,- extra omzet. Als hij datzelfde bedrag met zijn laaggeprijsde producten had moeten verdienen, had dit hem veel en veel meer tijd gekost. En het mooie is: zijn high-end klanten, die hem het meeste betalen, zijn zijn allerbeste klanten. Ze ervaren veel waarde en zijn blij, zonder dat Marc hard hoeft te werken.


online kennisproduct, werken op uurbasis, marketingbureau, adviesbureau, trainingsbureau, verdienmodel kennisondernemers, suzanne van schaik, marc de groot, businesscoach, coachingsprogramma, hoogwaarde programma's, verdienmodel kennisondernermer, hogere winstmarge zakelijke dienstverlening

Wat je niet kent, kun je niet nastreven

Dit voorbeeld illustreert waarom ik van de daken schreeuw dat kennisondernemers van hun dienst een hoogwaardig programma zouden “moeten” maken. Wat wellicht de vraag bij je oproept: het gaat toch niet om wat jíj vindt dat moet? Het gaat toch om wat een ondernemer zelf wil met zijn bedrijf? Ook dat is zo. Maar iets wat je niet kent, kun je ook niet nastreven. De meeste ondernemers hebben geen idee hoe een high-end bedrijf er voor hen uit zou kunnen zien. En dat is logisch: ze zijn gewend aan hoe ze zelf dachten als consument. Namelijk dat dingen zo goedkoop mogelijk moeten zijn voor klanten. Ook doen de meeste ondernemers waar ze aan gewend zijn geraakt, niet zozeer wat ze echt willen. Simpelweg omdat ze om hen heen te weinig zien hoe het anders kan.

Mijn verlangen naar online passief inkomen

Ik wist dat eerder ook niet. Lang verlangde ik vooral naar een bedrijf dat zoveel mogelijk geautomatiseerd en passief zou zijn. Waarbij ik bijvoorbeeld alleen af en toe een blog hoefde te schrijven. Om via SEO bezoekers naar mijn site te trekken die, zonder dat ik daar iets voor hoefde te doen, een online product bij me zouden kopen.

Wat ik écht wilde

Waarom verlangde ik hiernaar? Omdat ik overal las hoe geweldig dit was. Ik volgde vooral internetondernemers en -marketeers en zij schreven en vertelden dat. Maar ze werkten allemaal low-end: met online producten variërend van €5,- tot ongeveer €2000,-. Zo werd een geautomatiseerd, low-end bedrijf mijn norm én verlangen. Terwijl ik me nu realiseer dat dit verlangen helemaal niet ging over wat ik écht wilde. Wat ik wilde was:

  • Heel goed verdienen
  • Doen wat ik leuk vind
  • Het verschil kunnen maken
  • Veel minder hard werken (ik werkte toen nog zeker 80 uur per week als blogger en freelancer)

Online kennisproducten zijn niet minder hard werken

Al snel ontdekte ik dat een online bedrijf met kennisproducten helemaal niet veel minder hard werken is. Zeker in het begin. Het vraagt jaren van investeren in tijd en geld voordat je goed de vruchten plukt. Investeren in software, online advertenties, marketingcursussen en leergeld bijvoorbeeld. Bovendien vraagt deze weg gedegen onlinemarketingkennis. En voor de meeste ondernemers die ik help geldt: ze worden niet blij van Google Analytics afstruinen, A-/B-testen doen en hun mailinglijsten eindeloos segmenteren. Natuurlijk zouden ze dit kunnen uitbesteden. Maar hoe meer kosten je hebt, hoe meer je moet managen, hoe meer klanten je moet werven en hoe drukker je wordt.

Een low-end product is nooit van het hoogste niveau

Ook het verschil maken is veel lastiger met een low-end (=laag geprijsd) kennisproduct. Want tegen lage prijzen kun je je dienst nooit op het hoogste niveau en met de beste begeleiding leveren. Zeker niet zonder je op de lange termijn kapot te werken. Net zoals de service, beleving (denk aan trainingslocaties) en de organisatie van je bedrijf nooit zo goed kan zijn als wanneer je hogere prijzen vraagt. Bovendien is de marge die je overhoudt om te investeren in jezelf en je bedrijf veel lager. Ook dat laatste is nodig om het verschil te kunnen blijven maken.

online kennisproduct, werken op uurbasis, marketingbureau, adviesbureau, trainingsbureau, verdienmodel kennisondernemers, suzanne van schaik, marc de groot, businesscoach, coachingsprogramma, hoogwaarde programma's, verdienmodel kennisondernermer, hogere winstmarge zakelijke dienstverlening

€100.000,- verdienen per klant

Tot slot vallen de inkomsten van een low-end product ronduit tegen als je het afzet tegen wat je kunt verdienen met een hoogwaardig programma. Dat leerde ik toen ik me ging omringen met andere ondernemers die deze programma’s verkopen. Sommigen van hen vragen inmiddels €100.000,- per klant voor hun programma. Zij zijn mijn nieuwe norm geworden.

De angst om hard te moeten werken voor een hoge prijs

Helaas is de norm van de meeste coaches, trainers en consultants nog heel anders. De meesten vragen (veel) te lage prijzen: ze verkopen trainingen van maximaal een paar duizend euro of losse sessies van €80,- tot €150,- per uur. Ze hebben de associatie en angst dat ze heel hard moeten werken om een prijs van €25.000,- of meer te kunnen rechtvaardigen. Ik leer mijn klanten dat het hem daar niet in zit. Hoe ze een programma kunnen maken dat ze niet heel veel tijd kost, maar dat toch veel waard is voor hun klant.

Versimpeling zorgt voor minder kosten en meer tijd

Het mooie aan dit verdienmodel is dat je je bedrijf er enorm mee kunt versimpelen. Je maakt één programma met de meeste waarde voor de beste klant. Dat is de klant die niet veel van jouw tijd nodig heeft om toch snel resultaat te behalen met je programma. Deze versimpeling zorgt ervoor dat je minder kosten hoeft te maken en minder druk bent: het is dé manier om meer te verdienen in minder tijd.


Vind je dit interessant en wil je het high-end verdienmodel (verder) implementeren in je bedrijf? Ik heb deze maand 3 plekken beschikbaar voor een gratis, telefonisch groeigesprek om je hierbij te helpen. Dit aanbod geldt exclusief voor jou als ambitieuze coach, trainer, consultant of ondernemer van coachings-, trainings- of adviesbureau. In het gesprek geef ik je mijn ideeën over wat er in jouw bedrijf voor nodig is om succesvol te zijn met programma’s van €25.000,- of meer. Geef je uiterlijk deze week op via deze pagina als je voor een van de drie plekken in aanmerking wilt komen.

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie