Deze cruciale vraag helpt je moedige keuzes maken (voor je bedrijf)

Afgelopen maand werkte ik minder dan ik ooit gedaan heb. Toch verdien ik nu meer dan ik ooit gedaan heb. Jarenlang maakte ik zeker 80 uur per week en ik denk dat ik afgelopen maand de 30 uur per week nog niet haalde. Dat is heerlijk, want het is a) prachtig weer geweest de afgelopen weken en b) ik ben aan het verhuizen, wat best wat tijd vraagt. Elke dag knijp ik mezelf in mijn handen voor het feit dat ik gekozen heb voor dit bedrijf. Dat ik dit bedrijf heb gecreëerd. Daar was moed voor nodig, maar het was het absoluut waard.

Bewust gecreëerd

Er was moed voor nodig, omdat dit bedrijf me niet aan is komen waaien of uit de lucht is komen vallen. En ook met “hard” werken of toeval heeft mijn huidige situatie weinig te maken. Wat ik gedaan heb, is:

  1. stoppen met wat niet goed voor me werkte
  2. investeren in wat wel goed voor me werkte

Moed

Dit doen is in de kern simpel, maar het vraagt dus wel moed. Wat mij betreft is moed het belangrijkste kenmerk van een succesvolle high-end ondernemer. Moed is datgene wat je nodig hebt om een bedrijf te creëren waarin je en-en-en hebt: veel voldoening, veel omzet en veel vrije tijd.

Wat veel ondernemers doen

Veel ondernemers zie ik het volgende doen.  

  • Ze houden vast aan klanten die niet hun allerbeste klanten zijn: die niet (zoveel) willen investeren, veel energie kosten, geen hele goede resultaten behalen en die ze geen andere high-end klanten opleveren.
  • Ze houden vast aan een breed dienstenpakket. Waardoor ze heel druk zijn om die diensten allemaal te vermarkten en verkopen. En moeilijk met hun prijs omhoog kunnen, omdat voor high-end klanten* niet duidelijk is waarvoor ze nou precies bij hen moeten zijn of waar zij het allerbeste in zijn.
  • Ze verhogen hun prijzen niet, waardoor hun omzet stagneert en ze steeds nieuwe klanten nodig hebben. Ook al zouden ze veel betere klanten aantrekken als ze dat WEL zouden doen. Klanten die sneller hun investering kunnen terugverdienen, toegewijder zijn en daardoor betere resultaten behalen. 
  • Ze bieden veel te veel aan aan hun klanten. Waardoor ze hen overvoeren en zij amper tijd hebben om alles goed te implementeren. Hun klanten raken daardoor lamgeslagen.
  • Ze bouwen geen accountability in in hun dienstverlening. Door bijvoorbeeld alleen een online programma aan te bieden, zonder persoonlijke begeleiding. Daardoor gaat een klant het nooit echt DOEN (90% van de online programma’s wordt niet eens geopend).
  • Ze vermarkten hun dienst niet. Daardoor is de enige manier om zich te onderscheiden de prijs. En meestal betekent dat niet dat ze hele hoge prijzen vragen.
  • Ze investeren niet in hun kennis, vaardigheden en mindset. Mijn accountant zei vorige week nog tegen me dat hij zich erover verbaast dat ik zoveel in coaching investeer (soms wel de helft van mijn omzet). Mijn reactie is simpel: ‘Het loont, toch?’. Daar moest hij me gelijk in geven, want sinds ik dat doe is mijn omzet meer dan verdubbeld.
moedige keuzes, meer omzet ondernemer, meer voldoening ondernemer, businesscoach zzp'er, businesscoach kennisondernemer, suzanne van schaik, investeren, marketing leren, verkopen leren, kennisondernemer, ideaal bedrijf, veel vrije tijd, high-end klanten, high-end ondernemen, wie wil je zijn?, moedige keuzes maken, hoge prijzen vragen, commitment vragen, investering terugverdienen, hard werken

Moed

Al deze dingen WEL gaan doen, vraagt van je dat je moedige keuzes maakt. Ik help mezelf moedig te blijven door mezelf af en toe de vraag te stellen: wie wil ik zijn? Een vraag die ik belangrijker vind dan bijvoorbeeld ‘wat wil ik doen?’ of ‘wat wil ik hebben?’. Afgelopen weekend schreef ik als antwoord op deze vraag:

‘Iemand die moedig is. Die zich laat uitdagen. Die haar potentieel leeft. Die trots is op zichzelf. Die tevreden is. Maar ook altijd streeft naar het beste. Iemand die mooie mensen aantrekt. Die goed voor zichzelf zorgt. Die ontspannen in het leven staat. Die niet wegloopt voor haar emoties. Die impact maakt. Die authentiek is. En leeft vanuit moeiteloosheid. Iemand die kiest vanuit kracht, niet vanuit zwakte. Die zich niet uit het veld laat slaan. Die afgaat op haar doel. Die zich niet inhoudt. Die vertrouwen heeft. Iemand die gerespecteerd wordt als expert in haar vak. Die houdt van het leven en van haarzelf’.

Keuzes maken

Als ik (moedige) keuzes moet en wil maken, doe ik dat zoveel mogelijk op basis van de persoon die ik wil zijn. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld:

  • Dat ik steeds selectiever ben in het type klant waar ik mee wil werken
  • Dat ik durf te stoppen met samenwerkingen die niet werken
  • Dat ik me kwetsbaar opstel, bijvoorbeeld in deze video
  • Dat ik mijn marketingboodschap steeds scherper maak, ook al roept die bij sommige mensen weerstand op
  • Dat ik blijf investeren. Als het goed gaat, om te zorgen dat het goed en steeds beter blíjft gaan. En als het minder goed gaat, om daar wat aan te doen.
  • Dat ik steeds meer commitment vraag van mijn klant (door mijn traject langer te maken bijvoorbeeld)
  • Dat ik regelmatig nieuwe dingen probeer, zoals een webinar geven en een livedag organiseren voor mijn klanten
  • Dat ik regelmatig mijn prijzen verhoog

En nu jij

Waar kun jij vandaag nog mee stoppen, omdat het niet goed voor je werkt? En waaraan kun je meer aandacht geven, omdat het je juist verder gaat helpen?


Ben jij bereid om moedige keuzes te maken? En om te investeren in de juiste kennis, vaardigheden en mindset? Omdat je verlangt naar een bedrijf met meer omzet en vrije tijd? Vraag hier nu tijdelijk een gratis, telefonisch groeigesprek (t.w.v. €247,-) met me aan. 

*met high-end klanten bedoel ik: klanten die heel leuk zijn om mee te werken, die hele goede resultaten behalen en die je heel goed betalen

Gratis stappenplan
“In 7 stappen naar je €25.000,- programma.
Ook als je denkt dat het niet mogelijk is”.

Leer door dit stappenplan:

  • Hoe je je dienst kunt upgraden, zodat je er €25.000,- of meer voor kunt vragen
  • Waarom je programma jou minimale tijd hoeft te kosten, ook al vraag je een hoge prijs
  • Hoe je jouw €25.000,- programma zo simpel mogelijk houdt

Gratis downloaden

stappenplan €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie