Ik ontving kritische feedback en dit is wat ik daarmee deed

Na de Instagram Live die ik vorige week deed, ontving ik een berichtje via LinkedIn met “kritische feedback” op mijn marketing van iemand die ik persoonlijk ken. Terwijl ik dat bericht las, besloot ik in een split second: deze reactie ga ik óók delen. Daarmee stel ik me kwetsbaar op en ik vind het belangrijk om dat zo nu en dan te doen. Want ik wil geen imago ophouden, maar juist mezelf en transparant zijn. Laten zien dat bij zichtbaar zijn hoort dat je af en toe negatieve en/of kritische reacties krijgt.

Te veel herhaling

Het bericht dat ik ontving was als volgt:

“Hey Suzanne,

Ik zie gigantisch veel content van je voorbij komen en hoor je vaak zeggen dat mensen het waardevol vinden. Dat begrijp ik best.

Voor mij is eigenlijk nu het tegenovergestelde punt bereikt, want ik heb het idee dat je jezelf te vaak herhaalt waardoor de content gewoon minder interessant wordt en ik afhaak. Soms raak ik er zelfs een beetje van geirriteerd.

Zonde, want ik vond ons contact in het verleden altijd erg prettig.

Dus ja, klein beetje kritische feedback. Kijk maar wat je ermee doet. Voorlopig blijf ik je nog graag volgen, maar misschien is het goed om eens wat anders te proberen”.

Moedig

Ik zie het als moedig dat iemand de moeite neemt om me op een nette manier persoonlijk feedback te geven. En ik ga ervan uit dat deze persoon daarmee goede intenties heeft. Ik weet namelijk dat er ook mensen zijn die mijn marketing en manier van positioneren achter mijn rug om afkraken. Dat is gemakkelijker dan naar iemand toestappen en vragen: ‘Hé, waarom doe je het eigenlijk zo en niet anders?’ of ‘Hé, ik zie dit en dit van je voorbij komen en ik vraag me af: hoe zit dat?’.

Irritante profilering

In het 1-op-1 gesprek dat ik vervolgens met deze persoon had, zei hij tegen me: “Het zou zonde zijn als mensen zoals ik, die je kennen uit een andere periode, de rug toekeren, omdat ze je profilering op dit moment misschien irritant/te commercieel vinden”. Ik zie dat als volgt. Mensen die mij persoonlijk kennen, kennen mij als de persoon Suzanne. Ik ben 100% mezelf in mijn marketing, maar je ziet wel een eenzijdige kant van me. Als mensen mijn profilering irritant vinden en me online aan mij storen, dan zijn zij waarschijnlijk niet mijn doelgroep. Neemt niet weg dat ik van mens tot mens een klik met ze kan hebben, natuurlijk.

kritische feedback, kritiek krijgen op social media, negatieve reacties social media, leads genereren via social media, businesscoach, high-end ondernemen, suzanne van schaik, constructieve feedback geven, irritante marketing, high-end profileren als ondernemer, high-end klanten aantrekken

Commercie is een middel

Verder: ik geloof niet in een profilering die “te commercieel” is. Zolang je authentiek, jezelf en oprecht bent, is commercie gewoon een middel om je boodschap verder te kunnen verspreiden. Zoals iemand terecht reageerde onder een van mijn posts: “Als jij mensen echt kunt helpen ben je verplicht om jezelf te laten zien en je diensten hard te verkopen. Doe je dat niet, dan ontneem je die mensen de oplossing voor hun probleem.. En waarschijnlijk geven ze dan het geld straks uit aan iemand anders die minder goed is dan jij ;)”.

Angst voor kritiek

Wat me raakt aan deze situatie, is dat ik weet dat dit soort kritische reacties ondernemers ervan weerhouden om zichtbaar te zijn. Toen ik vorige week een poll op Instagram zette met de vraag: ‘Zou jij zichtbaarder willen zijn als ondernemer?’ antwoordde zo’n 80% met ‘ja’. Zowel in groeigesprekken als tijdens coaching calls met klanten hoor ik dat de angst voor kritiek is wat ondernemers bewust of onbewust belemmert om ook daadwerkelijk zichtbaarder te zijn. Eeuwig zonde vind ik dat, want de wereld loopt daarmee veel toegevoegde waarde mis.

De kracht van herhaling

Ook wil ik met dit blog ondernemers op het hart drukken: wees niet bang om je boodschap te blijven herhalen. Ik kies er bewust voor om dit te doen, net zolang totdat mensen overtuigd zijn van mijn visie. Of afgeknapt, dat mag ook. Maar hoe dan ook net zo lang tot helemaal duidelijk is wat ik je wil vertellen. De kracht van herhaling is daadwerkelijk super krachtig. Mensen moeten je boodschap vaak meerdere keren en op verschillende manieren horen om je volledig te begrijpen en in je ideeën te gaan geloven.

Positieve draai

Tot slot wil ik met dit blog laten zien dat je aan iets “negatiefs” altijd weer een positieve draai kunt geven. Ik deed dat in dit geval door:
– publiekelijk te delen hoe ik inhoudelijk denk over deze kritische feedback, zodat ik anderen hiermee kan helpen.
– me kwetsbaar op te stellen en zo anderen te inspireren dit ook te doen – je kwetsbaar opstellen als ondernemer is een goede manier om te verbinden met potentiële klanten


Nog meer horen over dit onderwerp? Bekijk hieronder mijn Instagram Live terug over de kritische feedback:





Wil jij ook zichtbaarder worden en zo high-end leads aantrekken, aan wie je op de meest simpele en effectieve manier jouw dienst verkoopt? Ga met me in gesprek. Vraag hier nu tijdelijk een gratis, telefonisch groeigesprek (t.w.v. €247,-) met me aan. Let op: dit aanbod is tijdelijk en ik heb beperkt plek! 

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie