Hoe ik in een jaar tijd een ideaal bedrijf creëerde als kennisondernemer

Gisteren was een bijzondere dag voor mij. Namelijk: precies een jaar geleden, op Hemelvaartsdag 2017, kwam ik voor het eerst in aanraking met high-end ondernemen. Met een manier van leven en werken die ervoor heeft gezorgd dat ik in heel korte tijd een ideaal bedrijf kon creëren als kennisondernemer.

 

“Groot” bedrijf

Een jaar geleden had ik nog een heel ander idee bij wat mijn ideale bedrijf is dan nu. Het was toen mijn ambitie om een “groot” bedrijf te hebben. Leidinggeven en een team aansturen, dat leek me echt mooi. Ik dacht dat ik als zelfstandige zonder personeel vooral altijd heel hard zou moeten blijven werken. En eerlijk gezegd dacht ik ook dat ik veel medewerkers en een mooi pand nodig had om mezelf écht succesvol te vinden.

Passief inkomen

Ook had ik een jaar geleden nog een heel ander idee over wat een ideaal verdienmodel is als kennisondernemer. Ik las overal dat e-courses lanceren en online informatieproducten verkopen het perfecte alternatief is voor “uurtje factuurtje”. Ook had ik me een beetje verdiept in passief inkomen genereren met verschillende affiliatesites. Leek me aantrekkelijk: dagelijks hier en daar commissies verdienen, ook als ik niet aan het werk was.

€100.000,- verdienen als kennisondernemer

Maar toen kwam die ene dag, een jaar geleden. Een dag waarop ik las over hoe je als kennisondernemer €100.000,- kunt verdienen. Dat bleek vrij simpel. Daarvoor moet je:

  • 100.000 klanten hebben die je €1,- betalen
  • 10.000 klanten hebben die je €10,- betalen
  • 1000 klanten hebben die je €100,- betalen
  • 100 klanten hebben die je €1000,- betalen
  • 10 klanten hebben die je €10.000,- betalen
  • of 1 klant hebben die je €100.000,- betaalt

 

Zo concreet had ik het nog nooit bekeken. Bij deze simpele rekensom had ik niet eerder stilgestaan. Hij gaf me twee inzichten:

  1. Als ik e-courses en e-books zou gaan verkopen, dan had ik daarvoor heel veel klanten nodig om €100.000,- te verdienen.
  2. Als ik €10.000,- kon verdienen aan één klant, dan had ik véél minder klanten nodig. En minder klanten nodig hebben, betekent bijvoorbeeld:  
  • Minder kosten hoeven maken (voor een team en marketing onder andere)
  • Minder druk zijn met klanten werven

 

Veel hogere prijzen vragen

Vóór deze bewuste Hemelvaartsdag had ik me nooit gerealiseerd dat het mogelijk is om veel hogere prijzen te vragen dan – pak ‘m beet – €300,- voor een e-course. Dat ik ook een steengoed product kan maken, daar €5000,- voor kan vragen en daar in eerste instantie slechts één klant voor kan vinden die het wil kopen. Die ene klant zou me evenveel omzet opleveren als bijvoorbeeld 500x een e-book van €10,- verkopen. Maar die ene klant vinden zou ongetwijfeld veel minder werk zijn. Want: daar hoefde ik geen arbeidsintensieve challenges, lanceringen en marketingfunnels voor op te zetten.

Ongeduldig

Hoge prijzen vragen en daarvoor veel waarde leveren voelde direct als een manier van ondernemen die veel beter bij me past. Bijvoorbeeld omdat ik ongeduldig ben. Het demotiveert me als ik weken of maanden naar een lancering toe moet werken. Of als ik een jaar lang heel veel SEO-content moet maken, omdat mijn site héél veel bezoekers moet trekken, omdat ik héél veel klanten nodig heb om goed te verdienen.

 

Maar hoge prijzen vragen past ook bij me, omdat ik diepgang, impact en resultaat wil. Hoge prijzen kunnen daarvoor zorgen. Bijvoorbeeld vanwege de volgende twee principes:

  • If you don’t pay, you don’t pay attention. Een hogere prijs zorgt voor meer commitment bij mijn klanten. Als je €10.000,- betaalt word je echt veel meer uitgedaagd om goede resultaten te behalen, dan dat je €300,- betaalt.
  • You can’t pour from an empty cup. Hoe meer ik ontvang, hoe meer ik kan geven. Bijvoorbeeld omdat ik dan zelf weer kan investeren in de beste kennis en coaching.

impact, hoge prijzen vragen, lage prijzen vragen, informatieproducten verkopen, e-courses verkopen, e-books verkopen, passief inkomen genereren, leidinggeven, ideaal bedrijf creëren, hemelvaartsdag, high-end ondernemen, businesscoach, suzanne van schaik

Te eenzijdig

Impact is iets wat ik echt miste toen ik nog lagere prijzen vroeg voor mijn diensten. Ik hielp toen bijvoorbeeld ondernemers met bloggen en vloggen. Iets wat me niet de voldoening gaf die ik zocht. Ik vond het te eenzijdig. Mijn visie is dat er voor succesvol ondernemerschap veel meer nodig is dan een leuk blog schrijven of regelmatig een vlog online zetten. Dat je bijvoorbeeld ook goede salesvaardigheden nodig hebt. Dat een ideaal verdienmodel cruciaal is. En dat 80% mindset is. Met al deze zaken kon en wilde ik ondernemers helpen. Omdat ik wist dat ik dan pas écht van toegevoegde waarde kon zijn.

 

Wat er écht toe doet

Ik besloot mijn dienst veel waardevoller te maken. Doordat ik stopte met klanten leren hoe ze hun blogtitel iets meer SEO-proof kunnen maken. En ze ging leren wat in mijn ogen veel belangrijker is. Namelijk: hoe ze hun kennis en ervaring kunnen verkopen aan hele goede klanten, zodat ze veel meer verdienen en/of veel meer vrije tijd/vrijheid krijgen. Ik besloot mijn klanten alleen nog te helpen met wat er naar mijn visie écht toe doet. Met de kern, niet met de randzaken. Dat besluit heeft ervoor gezorgd dat ik nu mijn ideale bedrijf heb:

  • Doordat mijn dienst veel meer waard werd, kon ik mijn prijzen veel hoger maken. Daardoor ging ik snel veel meer verdienen aan één klant.
  • Doordat ik veel meer verdiende aan één klant, had ik minder klanten nodig. Daardoor kreeg ik veel meer vrijheid/vrije tijd.
  • Doordat ik meer vrije tijd had, had ik meer tijd (en ruimte in mijn hoofd!) voor marketing.
  • Doordat ik meer tijd had voor marketing, kon ik zorgen dat potentiële klanten me sneller en beter leerde kennen en gingen vertrouwen.
  • Doordat potentiële klanten me sneller en beter leerde kennen en vertrouwen, kon ik gemakkelijker en meer ontspannen de juiste klanten krijgen.
  • Doordat ik gemakkelijker en meer ontspannen de juiste klanten krijg, kan ik selectief zijn in met wie ik werk: alleen met ondernemers die de investering in mijn dienst heel snel kunnen terugverdienen en die heel goed bij mij en mijn visie passen.
  • Doordat ik alleen met de leukste, beste klanten werk, is het plezier dat ik heb in en de voldoening die ik haal uit mijn werk enorm toegenomen.
  • Doordat het plezier in mijn werk enorm is toegenomen, heb ik nog meer motivatie om mijn klanten nog beter te helpen/meer waarde te geven.
  • Doordat ik mijn klanten nog beter kan helpen/meer waarde kan geven, kunnen mijn prijzen groeien, omdat mijn dienst steeds waardevoller wordt.

…en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een ripple effect.

 

Ideaal bedrijf

Dit is hoe in heel korte tijd mijn ideale bedrijf creëerde. Om eerlijk te zijn: het was in veel minder tijd dan een jaar. Op Hemelvaartsdag 2017 had ik namelijk RSI, waardoor ik uit de running was. Bovendien besloot ik die zomer eerst nog een mini-sabbatical te nemen op Bali. En ook was ik toen nog volop bezig met mijn eerste bedrijf: Fashion is a party.

 

Niet alleen bij mezelf, ook bij mijn klanten zie ik dat hun bedrijf enorm snel kan groeien en transformeren wanneer ze high-end gaan werken. Wil jij dit ook? Vraag dan een gratis groeigesprek met me aan.

 

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie