3 redenen om wél een hogere prijs te vragen voor jouw dienst

Marktconform zijn. Ik denk dat veel kennisondernemers hier onterecht naar streven. Regelmatig hoor ik namelijk: ‘Ik denk dat ik mezelf uit de markt prijs van mijn ideale klant als ik veel meer ga vragen’. De angst niet meer “marktconform” te zijn is hét bezwaar van veel coaches, trainers, adviseurs en consultants om een hogere prijs te vragen. Graag deel ik 3 mindsets/redenen met je om dit tóch te doen.

1. Klanten spiegelen jou

Als jij zelf gelooft dat een hogere prijs vragen niet mogelijk is, trek je mensen aan die jouw overtuiging bevestigen. Het is belangrijk je hiervan bewust te zijn.⠀

2. Een hogere prijs geeft een hogere perceptie van waarde

Ik gebruik regelmatig het “nagellakvoorbeeld” om dit te illustreren 💅. Zowel van HEMA als van Louboutin heb ik zwarte nagellak. Op de nagel zien ze er beiden hetzelfde uit en de kwaliteit van Louboutin is niet beduidend beter. Wel is de beleving die ik heb bij Louboutin heel anders door de vormgeving van het potje en de winkel waar je hem koopt. Maar vooral: Louboutin nagellak is zo’n 1000% duurder dan van HEMA. Met name daarom is mijn perceptie van waarde bij de Louboutin nagellak veel groter en waardeer ik deze veel meer. Dit gebeurt ook bij jouw klanten wanneer je een hogere prijs vraagt.

hogere prijzen vragen, mindset, high-end ondernemen, high-end klanten, perceptie van waarde, suzanne van schaik, businesscoach kennisondernemer, businesscoach zzp'er, high-end aanbod

3. Jouw ideale klant is toch vooral ideaal wanneer hij of zij JOU wil?

Met JOUW oplossing, JOUW visie, JOUW moed en ongeacht je prijs? Want dan voel je je echt gewaardeerd om jouw ideeën en persoonlijkheid. Vergelijk het met artiesten: zij creëren echte fans, die veel meer over hebben voor een concertkaartje van hun favoriete artiest dan dat een gemiddeld concertkaartje kost. Jouw ideale klant heeft waarschijnlijk ook (veel) meer voor jou over dan wat marktconform is. ⠀
Het is daarom slim om echte fans te creëren. Dit doe je door in je marketing, verkoop- en klantgesprekken helemaal jezelf te zijn, te zeggen wat je écht vindt, NIET te pleasen en “tegenstanders” van jouw visie te accepteren en respecteren.
Als iemand jou te duur vindt, wil dat overigens niet zeggen dat hij geen ideale klant voor je kan zijn. Het betekent vooral dat hij of zij nog onvoldoende overtuigd is, doordat hij of zij bijvoorbeeld nog te weinig van je marketing heeft gezien.


…en dan heb ik het nog niet eens gehad over de vele extra omzet en vrije tijd die het je op kan leveren als je een hogere prijs vraagt.

Het is mijn overtuiging dat je als coach, trainer, adviseur of consultant de prijs moet vragen die je waard bent. Alleen dan komt je waarde volledig tot uitdrukking en wordt je klant uitgedaagd om door zijn belemmeringen en angsten heen te breken. Ik weet het: er is moed voor nodig om een hele goede prijs te vragen, die jij echt waard bent. Maar die prijs wél vragen is nodig om succesvol te worden, zijn en blijven als ondernemer.


Wil jij leren hoe je meer verdient met minder klanten, doordat je een (veel) hogere prijs vraagt per klant? Ga met me in gesprek en ik help je op weg. Vraag hier nu tijdelijk een gratis, telefonisch groeigesprek (t.w.v. €247,-) met me aan. Let op: dit aanbod is tijdelijk en ik heb beperkt plek! 

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie