Vind je focus net zo moeilijk als ik? Probeer deze vijf tips

Daar zit ik dan. Met het gevoel dat ik voor drie bedrijven* brandjes aan het blussen en kinderziektes aan het uitroeien ben. Ik weet waarom ik kies voor drie bedrijven. Ik sta achter de beslissingen die ik deze zomer nam. Maar toch wil ik op dit moment het liefst de haren uit m’n hoofd trekken om mijn eigen frustratie te verdoven. ‘Adem in, adem uit. Morgen is er weer een dag. Elke dag 1% verbetering maakt over een jaar 365% verbetering’. Met deze mantra’s probeer ik mezelf te ontspannen.

Focus is voor mij een gevoelig onderwerp. Het wordt gezien als één van de ingrediënten voor succes. Google bijvoorbeeld maar eens op ‘entrepeneurs focus’ en je leest al gauw ‘succesfull entrepeneurs focus better and quit more often’. Maar ik kies er dus bewust voor om mijn focus te verdelen. En ik weet dat ik niet de enige ben: het is heel ondernemers eigen om overal kansen te zien, mogelijkheden te ontdekken, projecten aan te pakken en daardoor niet te focussen op één enkel ding. Hoe zorg je dat je, ondanks meerdere projecten op je bordje, toch zoveel mogelijk focus houdt en succesvol bent in wat je doet?

1.Taken prioriteren

Ik gebruik de app Remember the Milk. Hierin staan al mijn to do’s. Binnen Remember the Milk kun je werken met lijsten, deadlines, prioriteiten… Ik heb het allemaal geprobeerd. Voor mij werkt het het beste om één grote to-do-lijst te maken en per dag slechts enkele taken ‘hoge prioriteit’ te geven. Dat zijn de taken die dezelfde dag nog gedaan moeten worden. Dwaal ik hiervan af door de waan van de dag? Dan probeer ik altijd zo snel mogelijk weer naar deze taken terug te keren.

2. Werken onder je eigen voorwaarden

Fijn aan ondernemer zijn is dat je kunt werken onder je eigen voorwaarden. Tenminste, wanneer je bedrijf goed is ingericht (call me wanneer je daar hulp bij nodig hebt). Ik stond voorheen niet alleen 24/7 voor mijn klanten klaar, maar ik liet ze vaak ook de leiding nemen in onze samenwerking. Inmiddels bepaal ik veel meer zelf hoe ik wil werken en wat ik mijn klant op welke manier bied. Met dank aan een van mijn coaches, die daarin een voorbeeld voor me is. Je behoudt het overzicht binnen je bedrijf door je eigen regels te bepalen. Dit zorgt ervoor dat je minder snel van je plannen en doelen afdwaalt.

3. Zorgen voor accountability

Ik vind het een heerlijk woord: het Engelse ‘accountability’. Oftewel: verantwoording afleggen. De eerste jaren als ZZP’er heb ik dat nooit gedaan. Ik was allang blij dat ik van school was en eindelijk kon doen en laten wat ik zelf wilde. Inmiddels heb ik de kracht van accountability omarmd. Zo zit ik nu in een coachingsprogramma waarbinnen ik commitments deel waar anderen mij accountable voor kunnen houden. Daarnaast houden Jacky** en ik niet alleen elkaar accountable, maar hebben we ook een businesscoach die een oogje in het zeil houdt.

4. Jezelf herinneren

Er staat een doosje op mijn bureau waarin een briefje zit waarop ik mijn wensen voor deze maand heb opgeschreven. Elke keer als ik naar het doosje kijk, word ik herinnerd aan waar ik me op wil focussen: mijn wensen en verlangens, in plaats van mijn beperkingen, frustraties en obstakels.

5. Mijn mail afsluiten

Ik ervaar het als een enorme valkuil om mijn dag te beginnen met mijn inbox. Want als iets me kan afleiden van wat ik gepland had te doen, dan zijn het wel e-mails. Ook Tim Ferris – die ook wel de king of productivity wordt genoemd- raadt af om je dag met je inbox te beginnen. “Get the one thing done that will most significantly move your life and business”, zegt hij. Vervolgens ga je pas e-mailen.

 

* De drie bedrijven zijn:

  1. Suzanne van Schaik (onder mijn eigen naam help ik nu ZZP’ers zoals fotografen, tekstschrijvers, vormgevers, adviseurs en andere dienstverleners om meer geld te verdienen, leukere klanten aan te trekken en meer vrijheid te creëren)
  2. Jacky Zegers (Jacky is kunstenares en maakt beelden, ik doe sinds kort de rest)
  3. Fashion is a party (dit nu nog personalstyleblog wordt in 2018 een nieuwe fashionsite)

(en pssst… voor heel leuke klanten ben ik af en toe ook nog copywriter)

**Jacky is dus Jacky Zegers: de creatieve kracht achter ons gezamenlijke bedrijf

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie