Waarom je écht niet nog een diploma nodig hebt

Een aantal weken geleden was ik op een businessevent waar ik tal van inspirerende ondernemers heb gesproken. Waaronder een super leuke dame, die na een carrière in het onderwijs net voor zichzelf is begonnen. Tenminste, dat dacht ik. Totdat ik hoorde hoe het echt zat. Toen was ik een tikje flabbergasted.

‘Ik werk nu nog niet met klanten hoor!’

Deze dame – ik noem haar even Julie – had in maart haar baan opgezegd. Ik vroeg hoe het nu ging. Wat ze doet met haar bedrijf en waar ze tegenaan loopt. We kletsten wat. Ze vertelde dat het goed gaat. Waarna we weer ieder onze eigen weg gingen.

Aan het einde van de dag kwam ik haar opnieuw tegen. En raakten we nogmaals aan de praat. Ze vertelde waarom haar dienst zo van toegevoegde waarde is. Ik ging mee in haar verhaal. Totdat ze opeens de volgende opmerking maakte: ‘Maar ik werk nu nog niet met klanten hoor. Het is mijn bedoeling om me in april in te schrijven bij de KVK’.

My mind was blown. Wacht even. Ze had in maart haar baan opgezegd. Ze wist precies wat ze wilde doen. Ze was hier op dit event. Bovendien zegt ze dat het goed gaat met haar bedrijf. Maar nu heeft ze nog geen enkele klant. En wil ze zelfs pas over een half jaar starten! Wat klopt hier niet?

Uitstelgedrag

Er volgde een verhaal over opleidingen. Vakinhoudelijke opleidingen. Julie vond dat ze toch zeker wel diploma X en Y moest hebben voordat ze haar dienst kon verkopen. En ja, ze wist dat ze perfectionistisch is. Maar ze vond dat het allemaal wel helemaal moest kloppen voordat ze officieel kon beginnen met haar bedrijf.

Ik had Julie natuurlijk pas net ontmoet, maar voelde toch vanuit mijn tenen dat ze écht niet nog een diploma nodig had. Volgens mij had ze meer dan genoeg kennis en ervaring om haar diensten aan te bieden. Natuurlijk is het goed – en belangrijk zelfs – om je vakinhoudelijk bij te blijven scholen. Maar deze opleidingen leken vooral op uitstelgedrag. Lekker veilig. Nog niet hoeven marketen, aanbieden en verkopen.

Vijftien jaar aan bagage

Een vrouw wat verderop aan tafel ving wat op over ons gesprek en zei tegen Julie: ‘Weet je wel dat ik nog nooit in mijn leven om mijn diploma ben gevraagd?’. Ik deed er nog een schepje bovenop: ‘Weet je wel dat ik alleen een middelbareschooldiploma heb? En al jaren alleen maar blije klanten?’.

Dit bedoelde ik niet hoogdravend. En ook ik heb me uiteraard in de afgelopen jaren op meerdere vlakken bijgeschoold. Maar toen ik op mijn zeventiende begon als ZZP’er, ben ik vooral gewoon gaan doen.

Daarom vertelde ik Julie: ‘Ik ben er 100% van overtuigd dat jij genoeg ervaring hebt opgedaan om vandaag nog klanten te helpen. Je hebt vijftien jaar aan bagage! Perfectionisme is onzekerheid. Ik ben echt verbaasd over het feit dat je zegt dat het goed gaat met je bedrijf, terwijl nu blijkt dat je nog niet begonnen bent. Waar ben je op aan het wachten?’, zei ik.

Move before you’re ready

Mijn buurvrouw was het met me eens: ‘Ik denk dat jij vooral moet starten. En dan ontdek je dat je alles wel heel goed kunt voorbereiden, maar dat dingen vaak toch weer anders uitpakken dan je denkt. En daar leer je dan weer van’. I couldn’t agree more. Ik herkende de kritische houding die Julie had tegenover zichzelf. Maar die kritische houding ging haar nu niet verder helpen.


Je hebt écht niet nog een diploma nodig voordat je van start of verder kunt met je bedrijf. Move before you’re ready. Zorg dat je in business bent. Dan doe je ervaring op. En groeit je zelfvertrouwen. Alles wat je nodig hebt om anderen te helpen zit al in je. Je hoeft je klant maar één stap voor te zijn om hem of haar veel waarde te kunnen bieden. Maar dat ontdek je niet als je het niet ervaart.

Zeg jij ook dat het goed gaat met je bedrijf, maar is de realiteit anders? Vraag een gratis groeigesprek met me aan.

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

1 Reactie

  1. Zo herkenbaar!
    Inderdaad: gewoon aan de slag gaan.
    De meeste mensen onderschatten wat ze al aan kennis en ervaring bij zich dragen.
    En hoe waardevol die is voor klanten.
    Als iemand anderen het nodige zetje kan geven, ben jij het! Jij hebt met jezelf niet anders gedaan.

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie