Nieuws

De 8 kwaliteiten, vaardigheden en mindsets die je juist nu nodig hebt voor je bedrijf

De 8 kwaliteiten, vaardigheden en mindsets die je juist nu nodig hebt voor je bedrijf

Het is vrijdagochtend als mijn contactpersoon bij mijn bank me belt: of we onze afspraak van vanmiddag ook telefonisch kunnen doen, zodat we elkaar niet face-to-face hoeven te ontmoeten. Vanaf dat moment is Corona voor mij niet meer iets wat speelt op het nieuws. Maar iets wat onderdeel is geworden van mijn realiteit.

Mijn eerste gedachte gaat naar mijn baby. Welke maatregelen moet ik treffen voor haar? Welke risico’s zijn er die ik kan vermijden?

Het tweede waar ik aan denk: mijn bedrijf. 

Gelukkig, ik ben veilig – zegt mijn hoofd.

Ik werk immers voor 90% locatieonafhankelijk en online. Pas weer op 7 mei kom ik fysiek met klanten bij elkaar voor mijn high level sales masterclass

Of…

 

Veiligheid is schijn

Maar natuurlijk niet. Ik ben helemaal niet veilig.

We zijn allemaal helemaal niet veilig. 

Hoe bestendig je bedrijf ook is.

Elke veiligheid buiten jou is schijn.

Klinkt niet positief hè? 

Het is maar hoe je het leest.

Want als we tóch geen echte veiligheid kunnen vinden in omstandigheden, in de vorm. Als tóch de economie voor velen onverwacht “plat” kan komen te liggen*.

Dan komt het uiteindelijk dus altijd aan op onszelf. 

Op hoe bestendig we zijn.

Op de mate waarin we echte verantwoordelijkheid nemen.

Ik denk dat dat niet beangstigend is. 

Maar bevrijdend.

COVID19, businesscoach, suzanne van schaik, corona, ondernemers corona, businesscoach corona, investeren, sales, verkoopvaardigheden, high level sales masterclass, mijn antwoord op covid19, vertrouwen, bezinning, overvloed, baby corona, locatieonafhankelijk werken, online werken corona

Verantwoordelijker dan een ander

Over verantwoordelijkheid nemen: ik heb altijd van mezelf gedacht dat dat wel goed zat.

Mijn grote verantwoordelijkheidsgevoel kon ik met tal van voorbeelden illustreren:

– Toen leeftijdsgenoten aan het feesten waren, was ik mijn bedrijf aan het bouwen: 

– En toen zij zich op die feestjes bezatten, was ik me aan het inlezen over hoe slecht alcohol eigenlijk voor ons is.

Maar maakte mij dat verantwoordelijker dan een ander? 

Ik denk niet per se. Vaak trok ik, juist vanuit dat verantwoordelijkheidsgevoel, meer verantwoordelijkheden naar me toe dan optimaal was. 

 

Vele perspectieven

Wat ik wil zeggen: verantwoordelijkheid kent vele perspectieven. 

En ik denk dat we ervoor moeten waken om er in deze situatie slechts vanuit één perspectief naar te kijken. 

‘Als je gisteravond in een kroeg zat, neem je niet je verantwoordelijkheid’. 

‘Als je nu ouderen gaat helpen, neem je wel je verantwoordelijkheid’. 

Het is niet zo zwart/wit.

En geloof me, ik was jarenlang de laatste die de volgende uitspraak zou doen, want ik ben behoorlijk normatief.

Maar ik geloof inmiddels dat we allemaal één zijn en het één niet zonder het ander kan bestaan. Dat we contrast nodig hebben om te kunnen groeien en dat dus… 

…het één niet beter is dan het ander. (1)

 

Nodig dat we wat vinden

Misschien voel je weerstand bij deze uitspraak.

Ik in ieder geval wel.

Mijn eigen woorden roepen het volgende bij me op. 

Allemaal leuk spiritueel verwoord, maar het is toch écht slimmer om nu boodschappen te doen voor je oude buurvrouw, dan met je kop in het zand in een kroeg te gaan zitten (als het nog kon).

En die gedachte is evengoed belangrijk.

We hebben niet zomaar een ratio, ons ego, gekregen.

Al is het één niet beter dan het ander, dat maakt nog niet dat we nergens meer wat van moeten vinden.

Het is als ondernemer nu zelfs meer dan ooit nodig dat we wat vinden.

Juist onze rol is om een duidelijke visie te hebben over wat de mensen die we kunnen helpen zouden moeten doen.

Daarom pleit ik voor en-en:

Wees niet bang om voor je visie te gaan staan, maar blijf tegelijkertijd zoveel mogelijk uit het oordeel. (2) 

Want er zijn altijd meerdere perspectieven**.

 

Bezinning zonder bijsmaak

Naast zoveel mogelijk uit het oordeel blijven en gaan staan voor je visie… 

Wat is er nu nog meer nodig? 

Je bent er tenslotte niet als je als ondernemer al volledig online werkt.

Klanten kunnen juist nu failliet gaan.

Klantbehoeften kunnen juist nu veranderen (waardoor je marketing opeens niet meer werkt).

Ik schrijf dit met klem niet om angst te zaaien.

Ik schrijf dit wel om bezinning te creëren. 

Want ik denk dat ook bezinning nodig is. (3)

Bezinning zonder een bijsmaak van ‘ga maar eens goed nadenken over waar je nou eigenlijk mee bezig bent (geweest)’.

Maar bezinning die gaat over de vraag die ik hierboven stelde: 

Wat is er hier nodig? (4)’.

Kunnen floreren

Deze vraag is mijn favoriet geworden in élke uitdagende situatie.

Het is een vraag waar ik zelf nu ook veel over nadenk.

Welke vaardigheden, welke kwaliteiten, welke mindsets zijn nodig om te zorgen dat we nu niet alleen overleven, maar zelfs kunnen floreren? 

Niet alleen nu overigens, nu er een mondiale crisis ontstaat. 

Maar ook als je een crisis in je branche tegenkomt – er is bijvoorbeeld opeens zoveel concurrentie, dat je hele markt instort.

Of privé in een crisissituatie belandt – je partner gaat bijvoorbeeld plots bij je weg.

 

In schaarste denken

Ik denk dat misschien wel het allermeest nodig is: een mindset van vervloed. (5)

Want de énige reden waarom we bang worden, is omdat we in schaarste denken. Ook bij mij gebeurt het.

Een vraag als: ‘Breng ik deze week mijn kind naar de opvang?’ (die inmiddels al voor me beantwoord is) leidt tot allemaal schaarstegedachten:

  • Wat als er te weínig mensen, net zoals ik dan mogelijk zou doen, het advies van het RIVM opvolgen?
  • Wat als er te weínig mensen kunnen blijven werken?
  • Wat als we daardoor allemaal te weínig geld verdienen?
  • Wat als we daardoor allemaal te weínig uit gaan geven?
  • Wat als we te weínig draagkracht hebben voor alle consequenties die hieruit voortvloeien?

 

Pas echt gevaarlijk

Die schaarstegedachten leiden weer tot emoties van angst. Ook nodig is daarom dat we kunnen omgaan met onze emoties. (6)

Raakt het mij dat er een hele groep mensen in Nederland is die het ongepast vindt om in deze tijden:

  • Voluit te marketen?
  • Schaamteloos te verkopen?
  • Met nieuwe initiatieven te komen om geld te verdienen, omdat het gebruik maken (misbruik maken) van de situatie zou zijn?

Ja, dat raakt mij.

Als ondernemer vind ik dat je verantwoordelijkheid juíst is om actief je aanbod te doen en daar mensen mee te blijven helpen. Dit wordt alleen maar belangrijker nu hulp harder nodig is. 

Veroordeeld worden hoort erbij, maar die geraaktheid… daar zal ik mee om moeten kunnen gaan. Dat mag als ondernemer niet leidend zijn. Dat mag niet mijn keuzes bepalen. En ook niet die van jou.

Want ben je geraakt, dan wordt je ego, je mind leidend. Niet je hart. 

En dat ego. Dat wil niets anders dan je veilig houden. Het wil je er bijvoorbeeld van weerhouden om nu te investeren.

En dat is pas echt gevaarlijk. 

 

Vertrouwen is nodig

Nodig is namelijk ook dat je juist nu flink durft te investeren. (7) 

Dat onderstreep ik met een prachtige quote van Marianne Williamson: only what I’m not giving can be lacking in any situation.

Je kunt niet geld blijven ontvangen als je niet (meer) investeert. Daarmee ga je in tegen de natuur en blokkeer je de stroom. Juist nu is vertrouwen nodig. En scherpte. Wantrouwen verspert je zicht.

 

Van extreme waarde

De mogelijk belangrijkste vaardigheid om nu in te investeren, is sales.

In een tijd waarin mensen enorm uitgedaagd worden om angst niet leidend te laten zijn, ben je als goede verkoper van extreme waarde.

En beschik je over hele goede verkoopvaardigheden, dan help je mensen om ook in tijden van recessie de drempel over te gaan (8) en een grote investering te doen. Ondanks hun angst.

Dat is nodig.

We hebben er allemaal – niet in de laatste plaats de gezondheidszorg – groot belang bij dat de economie zoveel mogelijk draaiende blijft.

 

 

Tot slot, please remember: 

“Nothing real can be threatened.

Nothing unreal exists”.

– A Course in Miracles

P.S. Ben je ondernemer – coach of consultant- en heb je hulp nodig? Een verdienmodel dat beter (en locatieonafhankelijker) voor je werkt, marketing die meer effect heeft of – zoals ik al noemde- om hele goede resultaten uit je salesgesprekken te hebben, juist nu? Geef je hier op voor een gesprek, ik help je graag.

*Watch your words, uitspraken als deze worden realiteit als je ze uitspreekt: juist nu is daarom van belang dat je je woorden met grote zorg kiest.

**Ik luister op dit moment de podcast Daders, waarin moordenaars en ex-TBS’ers worden geïnterviewd. Als je wilt oefenen met zaken eens vanuit een ander perspectief bekijken, dan is deze podcast een goede test.