Met deze 3 businesstactieken wordt ondernemen veel gemakkelijker (en succesvoller)!

Eerste Paasdag. Ik zit in de auto met Spotify op. “We’re chasing the easy life” van Mr. Majestic klinkt door de speakers. Ik denk aan hoeveel ondernemers hun bedrijf en daarmee hun leven onnodig ingewikkeld maken. Tijdens elk groeigesprek en elke coaching call valt het me weer op. Bijna elk bedrijf kan simpeler. En naarmate een bedrijf simpeler wordt, wordt ondernemen niet alleen gemakkelijker, maar ook succesvoller. Versimpelen betekent in de praktijk namelijk: minder doen van of stoppen met wat niet zo goed werkt. Waardoor je automatisch meer tijd, energie en geld hebt voor wat wél goed werkt. Hoe ook jij je bedrijf kunt versimpelen? Ik heb drie businesstactieken voor je.

1. Richt je op high-end klanten

Met high-end klanten bedoel ik klanten die:

  • echt enthousiast over jou zijn
  • de investering in jouw dienst het snelste kunnen terugverdienen
  • voor wie jouw dienst het meest waardevol is
  • en die het allerleukste zijn om mee te werken

Steek vooral niet te veel tijd in potentiële klanten voor wie dit niet geldt. Je kunt nooit iedereen overtuigen en het beste helpen. Dus houd het simpel en richt je alleen op high-end klanten.

businesstactieken, ondernemen, businesscoach, businesscoaching, offertes maken, zzp'er, freelancer, omzet verdubbelen, ondernemersvaardigheden, high-end klanten, high-end ondernemen, succesvol ondernemen, business versimpelen, productiviteit verhogen, focus op wat geld oplevert

2. Maak een eigen aanbod

Veel zzp’ers maken offertes. Voor de ene klant bieden ze het één aan. En voor de andere klant doen ze weer een ander voorstel. Ze laten hun klant bepalen hoe ze hun dienst aanbieden en maken steeds voorstellen op maat. Dat klinkt heel klantvriendelijk, maar het kost veel tijd:

  • je moet steeds opnieuw nadenken over wat je precies aanbiedt in je offerte
  • je moet steeds opnieuw nadenken over wat voor prijs je daarvoor vraagt
  • vaak ook moet je veel nabellen/-mailen
  • …en als een klant wijzigingen wil, begint dit proces weer van voren af aan

Klinkt niet erg simpel, toch? Ik raad je aan een eigen aanbod te maken voor één type klant. In plaats van dat je verschillende type klanten (zoals MKB-bedrijven, overheidsinstellingen, netwerkgroepen, etc.) steeds een ander aanbod doet. Zo maak je je dienst herhaalbaar en schaalbaar. De tijd die je daarmee bespaart kun je bijvoorbeeld weer gebruiken voor marketing waarmee je high-end klanten aantrekt.

3. Focus op wat geld oplevert

Hoe vaak ik wel niet hoor: ‘Het gaat goed, mijn website is bijna af!’. Dat is geen opmerking waar ik als businesscoach direct blij van word. Want dat je website bijna af is, betekent nog niet automatisch (meer) omzet of klanten. Focus vooral op activiteiten die je geld opleveren. Dat kan variëren van 3 mensen uit je netwerk rechtstreeks benaderen, tot een presentatie geven op een plek waar je direct met je doelgroep in gesprek kunt tot je weggever promoten op social media. Probeer verder zo min mogelijk tijd te besteden aan low value tasks. E-mails beantwoorden en je administratie doen zijn hier voorbeelden van.

Bonustip: blijf je ondernemersvaardigheden verbeteren

JUIST als je bijvoorbeeld nog niet genoeg omzet, is het belangrijk om te investeren in goede ondernemersvaardigheden. Zodat je WEL meer omzet gaat genereren. Zorg dat je leert hoe ondernemen werkt en wat wel en niet effectief is om jouw bedrijf te laten groeien. Dan kun je stoppen met veel tijd verspillen door van alles een beetje te proberen. Daar word je bedrijf automatisch overzichtelijker en simpeler van.

Wil jij leren hoe je deze 3 businesstactieken effectief kunt toepassen in jouw bedrijf? Verlang jij niet alleen naar een simpeler bedrijf, maar ook naar 2x zoveel omzet? Vraag dan een gratis groeigesprek met me aan.

Gratis checklist
“De 25 sleutels voor het succesvol verkopen van een €25.000,- programma”

Download de checklist en leer:

  • Welke 5 voordelen je hebt als je een programma van €25.000,-
    of meer aanbiedt
  • Wat ervoor nodig is om minimaal €25.000,- te kunnen vragen voor je programma
  • Waarom geijkte verdienmodellen voor ambitieuze coaches, trainers en
    consultants minder goed werken

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt de checklist GRATIS.


*Je ontvangt ook regelmatig waardevolle businesstips.

checklist €25.000,- programma, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high-end inkomensmodel, suzanne van schaik, businesscoach

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. * Velden zijn verplicht

Verstuur reactie