
20 november 2019
Ik wil dat je aan me verkoopt. There I said it. De afgelopen jaren ben ik de waarde in gaan zien van een goed verkoopgesprek. Niet alleen als ondernemer, maar ook als klant.

18 november 2019
Regelmatig heb ik er de afgelopen maanden over geroepen op social media. En afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover: mijn masterclass ‘high level sales’.

3 oktober 2019
Twee jaar geleden startte ik als businesscoach. “De wereld” kende me als blogger. Er was scepsis. ‘Hoezo jij?’ ‘Wat weet jij dan?’ ‘Moet jij niet eerst…?’ ‘Heb je zelf al wel…?’ ‘Wat ben jij nou aan het doen?’.

2 oktober 2019
Veel ondernemers verkopen wel, maar niet met gemak, plezier en voor hoge bedragen. Ze voelen zich leeg en vermoeid na een verkoopgesprek. Hebben het gevoel dat ze moeten trekken, leuren en/of compromissen moeten sluiten om goed betalende klanten te krijgen. Dat kost energie. Je gaat er tegenop zien om te bellen of face-to-face te verkopen aan een klant. Het gevoel je steeds opnieuw te moeten bewijzen gaat je tegenstaan. Net als horen: ‘Ik kom erop terug’. Waarna je wacht, niet weet waar je aan toe bent, opvolgt en het gevoel hebt aan het lijntje te worden gehouden.

20 september 2019
‘Ik heb de stekker eruit getrokken’. Vandaag las ik een Instagram post van een ondernemer die schreef dat ze is gestopt met een online membership dat ze aanbood, omdat het haar te veel energie kostte. Ze schreef ook dat ze weinig zicht had op wat haar klanten nou echt met de content die ze maakte voor het membership deden.

18 september 2019
Voor veel ondernemers die ik spreek, geldt dat ze vervulling missen in hun werk. Meestal schamen ze zich daar onbewust een beetje voor. Jij hebt als ondernemer immers zelf gekozen voor jouw dienst, klanten en verdienmodel. Dan is het moeilijk om aan jezelf toe te geven dat je niet meer zo wordt uitgedaagd. Dat je klanten je niet genoeg energie meer geven. Dat je niet helemaal tevreden bent over hun resultaten. Dat je de manier waarop je je dienst levert best vermoeiend vindt. En/of dat je vaak onder je niveau werkt.

1 september 2019
Vanaf het begin van mijn zwangerschap had ik het gevoel dat ze eerder zou komen. Vanaf halverwege de zwangerschap dacht ik dat ze een jongetje zou zijn. En het kon bijna niet anders of ze zou als Leeuw geboren worden. Het bleek allemaal niet te kloppen: op 23 augustus 2019 werd om 18:18 onze volmaakte dochter geboren.

18 augustus 2019
Artjanna Harkhoe interviewde me begin deze zomer en vroeg me onder andere: ‘Welke keuzes hebben de meeste impact gehad op je bedrijf en leven?’

18 juli 2019
Succesvolle ondernemers zijn doeners, heb ik vaak gehoord. Ze wachten niet tot hun plan perfect is. Ze blijven niet hangen in cirkels in hun hoofd. Ze proberen en vallen op hun bek. Ze verdwalen niet in de inhoud van hun vak, ze bouwen als bouwvakkers aan hun bedrijf. Maken snel keuzes. En ontdekken later wel of het de juiste was. Ze trekken vol passie hun mond open. Zonder zich af te vragen of ze misschien niet iets te kort door de bocht zijn. Ze doen vooral. En dat maakt dat ze 10-0 voorstaan op de denkers.

6 juli 2019
Je hebt een nieuw aanbod ontwikkeld en zoekt naar wat de juiste prijs is om ervoor te vragen. Daarom win je advies in van collega-ondernemers uit je netwerk of vraag je rond in bijvoorbeeld een Facebook-groep. Je doet ‘marktonderzoek’ om te achterhalen welke prijs redelijk en realistisch is. Ik begrijp dat: je wilt niet dat de prijs zo hoog is dat klanten niet van je kopen, maar je wilt jezelf ook niet in de uitverkoop gooien. Misschien vertrouw je wel op je expertise, maar nog niet op de waarde van je programma. Of je vertrouwt wel op de waarde, maar ziet nog niet hoe je je doelgroep van die waarde kunt overtuigen.

3 juli 2019
Er zijn twee succescriteria die veel ondernemers met een coachings-/trainings- of consultancybedrijf nog vaak over het hoofd zien. Deze criteria maken dat groeien met je bedrijf veel sneller kan gaan én dat je bedrijf veel winstgeverder wordt.

25 juni 2019
Ben je een ondernemer in de zakelijke dienstverlening en zie je nog niet hoe een high-end programma jouw bedrijf veel lucratiever kan maken? Denk je bijvoorbeeld dat het niet realistisch is om jouw dienst voor een prijs die voor jou heel ambitieus voelt (voor de een is dat €10.000,-, voor de ander €50.000,-) te verkopen? Omdat het niet gangbaar is om in jouw werkveld zulke bedragen te betalen?

25 juni 2019
Als ik 2 jaar geleden zwanger was geweest, dan had ik níet geweten hoe dat te combineren met mijn werk. Ik werkte toen nog grotendeels als freelancer en dat betekent dat mijn inkomen afhankelijk was van het aantal uren dat ik werkte. Inmiddels zijn we 2 jaar verder, ben ik voor het eerst zwanger en merk ik dat je voorbereiden op een kindje niet alleen mentaal wat vraagt, maar ook praktisch.

13 juni 2019
‘Ik houd van reizen. Maar het krijgt nu geen prioriteit. De klad is erin gekomen’.
‘We zitten te denken aan gezinsuitbreiding. Dan wil ik minder werken. Maar niet in inkomen erop achteruit’.
‘Ik wil vaker spontaan dagjes weg met mijn dochter’.
‘Ik neem te weinig vrije tijd. En voel me daar schuldig over tegenover mijn gezin’.

12 juni 2019
…het is de strekking van een artikel dat ik laatst tegenkwam over businesscoaching, gepubliceerd door Forbes. De onderbouwing van deze stelling: in veel businesscoachprogramma’s wordt er vooral tijd besteed aan het motiveren van de ondernemer en aan het bespreken van hoe hij of zij zich voelt. In plaats van dat de focus ligt op het ontwikkelen, marketen en verkopen van producten en diensten die mensen daadwerkelijk willen kopen.

11 juni 2019
Vorige week sprak ik een ondernemer met de droom om grote projecten voor grote opdrachtgevers te doen binnen haar vakgebied. Daarvoor is ze nu een team aan het bouwen. Zodat ze aantrekkelijker (minder kwetsbaar) wordt voor haar droomklanten.⠀

10 juni 2019
Toen ik in 2017 met mijn huidige bedrijf begon, verbrandde ik praktisch al mijn schepen. Mijn parttime baan had ik drie maanden eerder opgezegd, mijn fashionblog ging helemaal op een laag pitje, mijn spaargeld investeerde ik in coaching en mijn freelance werk beperkte ik tot het minimale. Ik was gehecht aan mijn onafhankelijkheid en een comfortabele levensstijl, dus ik vond die periode best wel freaking scary.

2 mei 2019
Vorige week werd ik geïnterviewd door online ondernemer Rosanne Raubun voor haar podcast. In het interview vertel ik over onder andere
– Of ik vind dit elke zelfstandig dienstverlener prijzen van €25.000,- zou moeten vragen
– Hoe ik het ondernemerschap met het moederschap wil gaan combineren
– Wat mijn droomomzetdoel is
– Hoe ik denk over actief zijn op socialmediakanalen als Instagram
– Hoe ik denk over online ondernemen en opschalen
– Wat het beste advies is dat ik elke ondernemer kan geven

1 mei 2019
Op een blog van een Amerikaanse ondernemer las ik de volgende quote. Hij raakte me.“It seems so simple, but a lot of times we say yes just because. Just because we need experience, just because it’s a big partner or promotion or just because we need the money. But if it doesn’t make you happy at the start it isn’t worth it. Life is too short for un-happy.” Oké, die laatste zin is natuurlijk cliché. Maar wel zo waar. Toch?

1 mei 2019
Laatst spreek ik Kristel over haar bedrijf. Die loopt goed, maar ze zit ergens mee: ‘Ik reageer nog op iedereen die vraagt en roept’, vertelt ze me. En dat werkt niet meer voor haar. Want daardoor heeft ze te weinig continuïteit in haar werk. ‘In piekperiodes ben ik aan het oppotten voor als het weer rustiger wordt’, zegt ze. Dat ze geen grip heeft op wanneer ze werkt en hoeveel ze verdient, frustreert haar. Ze is serieus bang het plezier in ondernemen te gaan verliezen.

30 april 2019
Het was 2014. Mijn fashionblog had meer dan 800.000 weergaven per jaar. Volledig organisch. En ik wist niets van SEO. Vond ik totaal niet boeiend. Ik wilde gewoon de content maken die ik leuk vond. Mijn blogposts kregen tientallen reacties. Het waren de jaren dat ik zo’n 50 schoenen per jaar toegestuurd kreeg van merken om te laten zien in mijn blogposts. Ik was een zogeheten “influencer”. Al was er toen nog niemand die die term gebruikte.

7 april 2019
Je werkt super dedicated en gedisciplineerd aan je bedrijf, bouwt een groeiend aantal volgers op en helpt klanten met hele mooie resultaten. Maar er blijft steeds te weinig winst over. Je baalt ervan er steeds aan te moeten trekken om van volgers klanten te maken, ook al vraag je geen hoge prijzen.

28 maart 2019
Er was eens een jonge vrouw. In de twintig. Druk met haar ambities najagen. Maar ook met een groeiend bewustzijn. Over het leven. Over wat er allemaal nog méér is. Dat uitte zich in van alles. Bijvoorbeeld in het lezen van verhalen over dat de pil helemaal niet zo onschuldig is. Dus ze stopte met de pil en werd zwanger. Nee, dit is niet hoe het ging.

27 maart 2019
Al op de basisschool kon ik druk zijn met kledingcombinaties maken en jarenlang waren kleren, schoenen en make-up mijn grote passie. Later werd me eens gevraagd of ik elke dag nieuwe kleding shopte. Omdat ik zoveel had, dat ik elke dag wat anders aan kon. Al mijn geld ging eraan op en ik was een kei in sale shoppen. Ik heb zelfs de liefde bezegeld door een kleerhanger te laten tatoeëren (onder mijn voet 🤪).

26 maart 2019
Laatst kwam ik de vragenlijsten weer tegen die mijn klanten invulden op de livedag die onderdeel is van het jaartraject dat ze bij me volgen. Ik stelde ze onder andere de vraag: ‘In hoeverre is het traject zoals je had verwacht voordat je instapte?’.

25 maart 2019
Iets waar ik nog veel meer voor wil gaan staan in mijn bedrijf en leven is dat wél alles kan. Om me heen zeggen mensen zo ontzettend vaak: ‘Je kunt niet alles tegelijk’. En: ‘Je wilt te veel’. Toen ik dat laatst tegen een Mastermind-maatje van me zei, zei ze: ‘Wat een onzin’. Ik vond die reactie zo’n verademing in een wereld die volledig lijkt ingesteld op of-of denken.

16 maart 2019
Annelies stuurt me een mailtje: ‘Ik bied een cursustraject aan waar ik €597,- voor vraag. Jij schrijft in je blog dat het mogelijk is om je prijzen x5 of x10 te verhogen, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen x5 of x10 voor mijn traject zouden betalen’. Misschien heb jij dit ook weleens gedacht. Dat het allemaal too good to be true is. Dat kan ik me helemaal voorstellen, want dat dacht ik zelf een paar jaar geleden ook.

15 maart 2019
Ik richt me niet op starters, maar krijg wel wekelijks meerdere berichten van startende ondernemers die mijn advies vragen en zeggen dat ze ‘bezig zijn met opstarten’.

14 maart 2019
De termen ‘coach’ en ‘sparringpartner’ worden in de praktijk nog weleens verward, merk ik. Naar mijn idee hebben beiden echt een andere functie.

13 maart 2019
‘Ja maar, ik heb wel de verantwoordelijkheid over een gezin’. Het is het bezwaar dat ik het meest hoor om niet helemaal te gaan staan voor “het nieuwe” (bijvoorbeeld: te gaan leren hoe je succesvol een hoogwaardig programma verkoopt) en nog maar even vast te blijven houden aan het oude (bijvoorbeeld: losse trainingen, sessies of uren verkopen).

13 maart 2019
Ik krijg een online berichtje van een ondernemer: “Ik kan nu nog geen trajecten verkopen van €2500 of €5000 per klant. Wat kun jij me nog bijbrengen als het gaat om high-end ondernemen? Ik heb al een aantal coaches gehad, maar de echte doorbraak moet nog komen.

8 maart 2019
“Ik wil je hartelijk danken voor de VIP dag afgelopen week. Het was mijn investering meer dan waard”. Zo begon een mailtje dat ik later kreeg van een van de deelnemers. “Sta versteld van de hoeveelheid kennis en inzichten die je met ons hebt gedeeld”.

4 maart 2019
Een paar weken geleden heeft Anne Neijnens me geïnterviewd voor haar podcast! Het was een openhartig, puur gesprek over onder andere…

25 februari 2019
Je besteedt veel tijd aan zichtbaar zijn. Bloggen, socialmediaposts creëren, (live)video’s maken… Want je wilt graag mensen buiten je netwerk aantrekken. Maar als je heel eerlijk bent, vind je dat online zichtbaar zijn te veel tijd en aandacht van je vraagt. Want het levert nog niet de juiste leads op.

22 februari 2019
Gisteren was mijn live VIP-dag ‘Word super aantrekkelijk voor de beste klanten’. Deze dag (check hier de foto’s) hielp ik de deelnemers met de vijf voorwaarden waar ze met hun bedrijf aan moeten voldoen om de beste klanten aan te trekken. Ook hielp ik ze hun meest lucratieve niche te vinden en een wervende marketingboodschap te formuleren.

7 februari 2019
Marieke vertelt me dat ze over een paar maanden haar online programma gaat lanceren. Ze werkt nu nog voor een uurtarief en wil met haar online programma passief inkomen realiseren. €349,- gaat haar online programma kosten. Het is nodig dat de lancering van het programma succesvol wordt.

6 februari 2019
‘Ik heb helemaal geen zin om online funnels te bouwen en heel veel op social media te moeten zitten’. Carla stuurde me een mailtje. Ze volgt me al een tijdje en schrijft dat mijn daadkracht en het feit dat ik veel over mijn eigen groeiproces deel haar aanspreekt. ‘En ik kan leren van je expertise op het gebied van hoogwaardige programma’s. Kwaliteit leveren en daar heel goed voor betaald worden spreekt me aan’.

5 februari 2019
Zeker vond ik het fantastisch dat ik tienduizenden jonge vrouwen kon inspireren met mijn blog. Maar ik wilde daar ook wel eens naar betaald krijgen. Na jaren hard werken aan mijn fashionblog had ik misschien een naam opgebouwd in “het wereldje”, maar rijk werd ik er niet van.

21 januari 2019
Laatst was ik te gast in de podcast van Alex Lie-Hap-Po. Ik vertelde in ons gesprek over mijn visie om met hoogwaardige programma’s in minder uren meer te verdienen.

8 januari 2019
Er zijn vijf dingen die ik in 2018 echt anders heb gedaan dan alle jaren hiervoor dat ik ondernemer was. Bekijk deze video om te ontdekken welke vijf lessen het waren.

1 januari 2019
Happy new year! In de laatste weken van 2018 heb ik veel ondernemers gesproken die het in 2019 anders willen, omdat ze in situaties zitten waar ze klaar mee zijn. Ik wil graag enkele voorbeelden met je delen.

30 december 2018
Het was geen kabbelend jaar. Zakelijk niet en privé niet. Graag wil ik je een eerlijke doorsnede van mijn jaar geven, van maand tot maand. Op Instagram riep dit veel reacties op en ik hoop hiermee ook jou positief te kunnen raken.

4 december 2018
Veel businesscoaches zeggen: ‘Er is niet één formule’. En dat is natuurlijk ook zo: er zijn meerdere verdienmodellen en groeistrategieën. Toch heb ik ervoor gekozen om specifiek coaches, trainers en consultants te helpen om hoogwaardige programma’s van €25.000,- of meer te maken en verkopen. Waarom?

24 november 2018
Een half jaar geleden spreek ik mijn klant Ciska voor het eerst. Ze wil graag meer verdienen en minder hard werken, maar vindt het spannend om te veranderen. Aan het einde van ons gesprek zegt ze tegen me dat ze eerst een aantal weken marktonderzoek wil doen voordat ze ‘ja’ zegt tegen mijn traject. Twee dagen later belt ze me. Ze is tot nieuwe inzichten gekomen en zegt alsnog ‘ja’. We zijn een half jaar verder.

21 november 2018
Een half jaar geleden spreek ik mijn klant Ciska voor het eerst. Ze wil graag meer verdienen en minder hard werken, maar vindt het spannend om te veranderen. Aan het einde van ons gesprek zegt ze tegen me dat ze eerst een aantal weken marktonderzoek wil doen voordat ze ‘ja’ zegt tegen mijn traject. Twee dagen later belt ze me. Ze is tot nieuwe inzichten gekomen en zegt alsnog ‘ja’. We zijn een half jaar verder.

19 november 2018
Mijn visie is dat voor bijna alle zelfstandige, ambitieuze coaches, trainers en consultants geldt dat een abonnementsmodel NIET ideaal is. Een ondernemer die ik laatst sprak is daar een mooi voorbeeld van. Ook hij dacht dat het slim is om een abonnement aan te bieden. Hij levert zijn dienst voor een paar honderd euro per maand. Zijn idee hierbij was: dan creëer ik wederkerende inkomsten en continuïteit, zodat ik gegarandeerd elke maand mijn hypotheek kan betalen. Maar hij loopt vast…

9 november 2018
Regelmatig, wanneer ik een ondernemer spreek, denk ik: het is slim om een andere doelgroep te kiezen. Zo zijn er veel coaches die kiezen voor een doelgroep die de stappen nog moeten zetten die zij al hebben gezet.

8 november 2018
Ik zal eerlijk met je zijn: als ik mijn eigen checklist zelf een jaar geleden had gedownload, dan had ik er niets mee gedaan. Een programma van €25.000,- lag toen namelijk buiten wat ik me kon voorstellen. Niet omdat ik zo’n bedrag niet zou willen of durven vragen.

6 november 2018
Dat de sleutels uit mijn nieuwe checklist belangrijk zijn, dat wist je natuurlijk allang 😉. Waarom ik ‘m dan toch heb gemaakt? Omdat weten iets anders is dan doen. Daarom is het een checklist: omdat ik je wil uitnodigen om af te vinken wat je daadwerkelijk al DOET.

16 oktober 2018
Laatst ontving ik een bijzondere brief. Namelijk een brief aan mezelf van mezelf. Ik schreef ‘m een half jaar geleden op een event, toen ik in een moeilijke periode in mijn privéleven zat.

13 oktober 2018
Ondernemer Sjanett de Geus heeft me geïnterviewd in haar Transformatie Academie podcast. En dat interview staat nu online. Het is een openhartig en gelijkwaardig gesprek geworden.

26 september 2018
Afgelopen weekend was ik in Frankrijk voor een Business Boost weekend met zeven andere topondernemers en twee hele goede coaches. Aan het begin van het weekend kreeg ik de vraag: ‘Wanneer zou je tevreden naar huis gaan, over twee dagen?’.

11 september 2018
Mijn bedrijf is grotendeels locatieonafhankelijk. Maar gisteren even niet. Gisteren ontmoette ik mijn klanten op een prachtige locatie in Utrecht voor mijn livedag ‘Succesvol high-end ondernemen’. Deze dag was exclusief voor de klanten uit mijn jaartraject.

28 augustus 2018
Ben je ondernemer of laat je je inhuren? Voor veel coaches, trainers, adviseurs en consultants geldt het laatste. Ik heb me ook lang laten inhuren. Een tijdje was het prima. Om ervaring op te doen. Maar voor de lange termijn vond ik het geen optie.

15 augustus 2018
De zomer is een mooie periode om op te laden, nieuwe inzichten op te doen én om moedige keuzes te maken voor je bedrijf. Keuzes die ervoor zorgen dat je weer een stap zet dichterbij een bedrijf dat je een heel goed inkomen, veel vrije tijd, de leukste klanten én veel voldoening oplevert. Een bedrijf waarmee je jouw ideale leven kunt faciliteren.

2 augustus 2018
Na de Instagram Live die ik vorige week deed, ontving ik een berichtje via LinkedIn met “kritische feedback” op mijn marketing van iemand die ik persoonlijk ken. Terwijl ik dat bericht las, besloot ik in een split second: deze reactie ga ik óók delen.

31 juli 2018
Een bezwaar over high-end ondernemen dat ik veel hoor, is: ‘Maar als ik high-end ga werken, dan kan ik veel minder mensen helpen’. Vorige week hoorde ik dit bezwaar nog van een volger van me. Ze mailde me: ‘High-end ondernemen zou voor mijn situatie super ideaal zijn, maar aan de andere kant kan ik minder mensen helpen als ik hiervoor kies’. Met dat laatste ben ik het oneens en ik leg je graag uit waarom.

25 juli 2018
Ik krijg weleens te horen: ‘Omzet is nog geen winst’. Oftewel: als je 10 klanten hebt die je €10.000,- betalen, heb je nog geen netto inkomen van €100.000,-. Dat klopt. Maar een van de vele voordelen van high-end ondernemen is dat je minder kosten hoeft te maken dan wanneer je low-end werkt. En dus meer winst overhoudt.

21 juli 2018
Marktconform zijn. Ik denk dat veel kennisondernemers hier onterecht naar streven. Regelmatig hoor ik namelijk: ‘Ik denk dat ik mezelf uit de markt prijs van mijn ideale klant als ik veel meer ga vragen’. De angst niet meer “marktconform” te zijn is hét bezwaar van veel coaches, trainers, adviseurs en consultants om een hogere prijs te vragen.

11 juli 2018
Ik lees nu het boek ‘Bereik uw eerste miljoen’ van Bodo Schäfer. Gelijk al vond ik dit boek fantastisch. Net als de klassieker Think and grow rich gaat de inhoud eígenlijk niet zozeer over een miljoen, maar meer over rijk worden in de breedste zin van het woord. Ook financieel ja.

10 juli 2018
Zorg jij voor een transformatie bij je klant? Een ambitieuze transformatie? Iets wat hij/zij zelf niet voor elkaar kreeg, omdat de weg van A naar B best complex is?
Bijvoorbeeld:
– ziekteverzuim halveren
– een boek schrijven
– compleet nieuwe, sterke branding
– omzet verdubbelen
– een x bedrag aan vermogen opbouwen
– tijdrovende bedrijfsprocessen automatiseren

20 juni 2018
Grofweg zijn er twee manieren om high-end leads te krijgen. Oftewel: om in contact te komen met potentiële klanten die bereid zijn te investeren in je aanbod en die super leuk zijn om mee te werken.

11 juni 2018
Herken jij je in een van de volgende situaties? Ik zie en hoor veel kennisondernemers hiermee worstelen.
– Ze hebben een goed uurtarief, van bijvoorbeeld €150,- per uur, waarmee ze tonnen per jaar verdienen. Maar ze werken 70 tot 80 uur per week. Daardoor hebben ze nauwelijks vrije tijd én zijn ze heel kwetsbaar: als zij op vakantie gaan of ziek zijn en niet werken, ligt direct hun omzet stil.

29 mei 2018
Afgelopen maand werkte ik minder dan ik ooit gedaan heb. Toch verdien ik nu meer dan ik ooit gedaan heb. Jarenlang maakte ik zeker 80 uur per week en ik denk dat ik afgelopen maand de 30 uur per week nog niet haalde. Dat is heerlijk, want het is a) prachtig weer geweest de afgelopen weken en b) ik ben aan het verhuizen, wat best wat tijd vraagt.

11 mei 2018
Gisteren was een bijzondere dag voor mij. Namelijk: precies een jaar geleden, op Hemelvaartsdag 2017, kwam ik voor het eerst in aanraking met high-end ondernemen. Met een manier van leven en werken die ervoor heeft gezorgd dat ik in heel korte tijd een ideaal bedrijf kon creëren als kennisondernemer.

10 mei 2018
Wat als jij vindt dat jouw klant iets anders nodig heeft dan hij van je wil kopen? Omdat je bijvoorbeeld weet dat er méér nodig is dan waar jouw klant om vraagt om hele goede resultaten te behalen? Dit vraagstuk bespreek ik in deze video.

2 april 2018
Eerste Paasdag. Ik zit in de auto met Spotify op. “We’re chasing the easy life” van Mr. Majestic klinkt door de speaker. Ik denk aan hoeveel ondernemers hun bedrijf en daarmee hun leven onnodig ingewikkeld maken.

27 maart 2018
Een tijdje geleden zei iemand tegen me: ‘Ik heb toch het idee dat hele hoge prijzen vragen vooral iets is voor businesscoaches’. Ik kreeg gelijk inspiratie voor een nieuwe video en vertel je graag my point of view.

12 maart 2018
Een paar weken geleden was ik op Gran Canaria om vakantie vieren én te werken. Ik werk namelijk zoveel mogelijk locatieonafhankelijk, wat super veel vrijheid geeft. In deze vlog neem ik je mee tijdens mijn week en beantwoord ik vragen als: ‘Wat doe je als klanten je aan het lijntje houden?’.

2 maart 2018
Misschien verlang je ernaar om niet meer dan twintig uur per week te werken. Om vier keer per jaar op vakantie te kunnen. Om op een podium te staan. Verlang je naar klanten die naar jóu toekomen in plaats van andersom. Verlang je ernaar om levens te veranderen. Heb je een eigen visie die je kenbaar wil maken. Het maakt niet uit waar je naar verlangt. Het gaat erom dat je het realiseert.

21 februari 2018
“Ik freelance nu vier jaar en wil mijn bedrijf dit jaar een boost geven”, vertelt ze tegen me. Sylvia is met me in gesprek omdat het voelt alsof ze het bedrijf dat ze vier jaar geleden startte inmiddels is ontgroeid. Ze is ambitieus en wil daarom dit jaar van freelancer doorgroeien naar een bureau, hoor ik haar zeggen.

16 februari 2018
Als jij meer wilt verdienen in minder tijd zijn een aantal zaken belangrijk. Waaronder dat je de tijd die je aan je bedrijf besteedt zo productief mogelijk maakt. In deze video deel ik 3 tips met je die je direct tijd (en dus geld) op kunnen leveren.

15 februari 2018
Dé manier om meer te verdienen (in minder tijd) als kennisondernemer is om hoge prijzen te vragen en te ontvangen. Zo simpel eigenlijk. Maar simpel is niet hetzelfde als makkelijk.

6 februari 2018
Als er één onderwerp is waar ik ZZP’ers mee zie worstelen, dan is het sales. Terwijl verkopen zo leuk kan zijn! ok als je geen geboren salestalent bent (spoiler alert: was ik ook niet).

31 januari 2018
Het is 9 oktober 2016 als ik voor het eerst in Jacky’s atelier sta. Op dat moment heb ik nog geen idee van het avontuur dat me het komende jaar te wachten staat.

26 januari 2018
Geld is nooit een excuus! Maar hoe zorg je er als ZZP’er voor dat je het geld hebt om te kunnen investeren in jezelf en je bedrijf?

7 januari 2018
Een aantal weken geleden was ik op een businessevent waar ik tal van inspirerende ondernemers heb gesproken. Waaronder een super leuke dame…

31 december 2017
It’s a wrap! We zijn aan het einde van 2017 beland. Ik maakte aardig wat mee dit jaar. Ik dééd best veel dit jaar.

29 december 2017
Ervaar je in het dagelijks leven dat er veel andere ZZP’ers zijn die hetzelfde doen als jij? Ogenschijnlijk, in ieder geval?

28 december 2017
Laatst had ik contact met een socialmediamarkteer. Ik vroeg hem of we eens konden sparren over de socialmediakanalen van een klant van me. Ik was benieuwd wat voor…

6 december 2017
Deze week gebeurde er iets bijzonders. Het was maandagochtend en ik ging hardlopen. An sich weinig bijzonders natuurlijk.

12 november 2017
Daar zit ik dan. Met het gevoel dat ik voor drie bedrijven* brandjes aan het blussen en kinderziektes aan het uitroeien ben. Ik weet waarom ik kies voor drie bedrijven. Ik sta achter de beslissingen die ik deze zomer nam.