denker, doener, ondernemer, businesscoach, suzanne van schaik, high level businesscoach, high end ondernemen, high-end ondernemen, slimme ondernemer, hoogbegaafde ondernemer, ondernemer in actie komen, ondernemer plannen maken, ceo van je eigen bedrijf, succesvolle ondernemers, succesvol als ondernemer

Deze is voor de denkers

Succesvolle ondernemers zijn doeners, heb ik vaak gehoord. Ze wachten niet tot hun plan perfect is. Ze blijven niet hangen in cirkels in hun hoofd. Ze proberen en vallen op hun bek. Ze verdwalen niet in de inhoud van hun vak, ze bouwen als bouwvakkers aan hun bedrijf. Maken snel keuzes. En ontdekken later wel of het de juiste was. Ze trekken vol passie hun mond open. Zonder zich af te vragen of ze misschien niet iets te kort door de bocht zijn. Ze doen vooral. En dat maakt dat ze 10-0 voorstaan op de denkers.

prijs bepalen, uurtarief bepalen, prijs online programma, prijs high-end programma, high-end businesscoach, high level businesscoach, high-end ondernemen, kennisondernemer, online leads genereren, suzanne van schaik, businesscoach, businesscoach ervaringen, waarom een businesscoach nemen, comfortzone, hoge prijzen vragen, prijzen verhogen

Hoe bepaal je de prijs van je coachings- of adviesprogramma?

Je hebt een nieuw aanbod ontwikkeld en zoekt naar wat de juiste prijs is om ervoor te vragen. Daarom win je advies in van collega-ondernemers uit je netwerk of vraag je rond in bijvoorbeeld een Facebook-groep. Je doet ‘marktonderzoek’ om te achterhalen welke prijs redelijk en realistisch is. Ik begrijp dat: je wilt niet dat de prijs zo hoog is dat klanten niet van je kopen, maar je wilt jezelf ook niet in de uitverkoop gooien. Misschien vertrouw je wel op je expertise, maar nog niet op de waarde van je programma. Of je vertrouwt wel op de waarde, maar ziet nog niet hoe je je doelgroep van die waarde kunt overtuigen.

succesvol ondernemerschap, businesscoach, suzanne van schaik, moed, simpelheid, gaan staan voor je visie, hoge prijzen vragen, niche kiezen, simpele marketingmethoden, simpel klanten krijgen, simpel aanbod maken, kennisondernemer, high-end programma maken, high level businesscoach, coachingsbureau, trainingsbureau, consultancybureau, bedrijf sneller groeien, meer winst overhouden in onderneming

Met deze succescriteria groei je sneller én winstgevender met je bedrijf

Er zijn twee succescriteria die veel ondernemers met een coachings-/trainings- of consultancybedrijf nog vaak over het hoofd zien. Deze criteria maken dat groeien met je bedrijf veel sneller kan gaan én dat je bedrijf veel winstgeverder wordt.

hoogwaardig programma, high-end programma, suzanne van schaik, businesscoach, training verkopen, hoge prijzen vragen, high-end ondernemen, high-end ondernemer, high level businesscoach, veel geld verdienen, kennisondernemer, infopreneur, verdienmodel, passief inkomen

Is een hoogwaardig (‘high end’) programma verkopen geschikt voor jou?

Ben je een ondernemer in de zakelijke dienstverlening en zie je nog niet hoe een high-end programma jouw bedrijf veel lucratiever kan maken? Denk je bijvoorbeeld dat het niet realistisch is om jouw dienst voor een prijs die voor jou heel ambitieus voelt (voor de een is dat €10.000,-, voor de ander €50.000,-) te verkopen? Omdat het niet gangbaar is om in jouw werkveld zulke bedragen te betalen? 

businesscoach, suzanne van schaik, ondernemer, zwanger, flexibiliteit, ondernemer zakelijke dienstverlening, high-end businesscoach, high-end ondernemen, uurtje/factuurtje, slim verdienmodel, online programma maken, high-end programma maken, in verwachting ondernemer

Wil je snel jouw inkomen onafhankelijk maken van je uren?

Als ik 2 jaar geleden zwanger was geweest, dan had ik níet geweten hoe dat te combineren met mijn werk. Ik werkte toen nog grotendeels als freelancer en dat betekent dat mijn inkomen afhankelijk was van het aantal uren dat ik werkte. Inmiddels zijn we 2 jaar verder, ben ik voor het eerst zwanger en merk ik dat je voorbereiden op een kindje niet alleen mentaal wat vraagt, maar ook praktisch.

meer vrije tijd, minder werken, meer reizen, ondernemer reizen, locatieonafhankelijk werken, kennisondernemer, businesscoach, suzanne van schaik, high level businesscoach, high-end ondernemen, dienst standaardiseren, marketing versimpelen, verkoopcylus verkorten, ondernemer minder werken, ondernemer meer verdienen, timemanagement

3 manieren om snel meer vrije tijd te krijgen naast je bedrijf (zonder minder inkomen)

‘Ik houd van reizen. Maar het krijgt nu geen prioriteit. De klad is erin gekomen’.  
‘We zitten te denken aan gezinsuitbreiding. Dan wil ik minder werken. Maar niet in inkomen erop achteruit’.
‘Ik wil vaker spontaan dagjes weg met mijn dochter’.
‘Ik neem te weinig vrije tijd. En voel me daar schuldig over tegenover mijn gezin’.

businesscoachprogramma, businesscoach ervaringen, positieve ervaringen suzanne van schaik, businesscoach arnhem, mindset, investeren, eigen verantwoordelijkheid nemen, productontwikkeling, je dienst vermarkten, marketing voor dienstverlener, dienstverlener jezelf verkopen, high-end ondernemen

Veel businesscoachprogramma’s zijn zonde van je tijd

…het is de strekking van een artikel dat ik laatst tegenkwam over businesscoaching, gepubliceerd door Forbes. De onderbouwing van deze stelling: in veel businesscoachprogramma’s wordt er vooral tijd besteed aan het motiveren van de ondernemer en aan het bespreken van hoe hij of zij zich voelt. In plaats van dat de focus ligt op het ontwikkelen, marketen en verkopen van producten en diensten die mensen daadwerkelijk willen kopen.

dromen waarmaken, grote opdrachtgevers binnenhalen, groeien van zzp naar mkb, suzanne van schaik, businesscoach high level, businesscoach high-end ondernemen, high-end ondernemen, goed verdienen, veel vrije tijd, realiseer je dromen, werken onder je eigen voorwaarden

Verwar jij je bedrijf met je droom?

Vorige week sprak ik een ondernemer met de droom om grote projecten voor grote opdrachtgevers te doen binnen haar vakgebied. Daarvoor is ze nu een team aan het bouwen. Zodat ze aantrekkelijker (minder kwetsbaar) wordt voor haar droomklanten.⠀

businesscoach, suzanne van schaik, ondernemer, ondernemen, high-end ondernemen, leiderschap, momento arnhem, fotografie ondernemer, schepen achter je verbranden, uurtje/factuurtje, slim verdienmodel, snel meer verdienen ondernemer, ondernemer minder werken, ondernemer slimmer werken, dienstverlener, kennisondernemer, fashionblog, freelance werk, leiderschap

Ik zocht wel degelijk naar quick fixes – en ik vond ze ook

Toen ik in 2017 met mijn huidige bedrijf begon, verbrandde ik praktisch al mijn schepen. Mijn parttime baan had ik drie maanden eerder opgezegd, mijn fashionblog ging helemaal op een laag pitje, mijn spaargeld investeerde ik in coaching en mijn freelance werk beperkte ik tot het minimale. Ik was gehecht aan mijn onafhankelijkheid en een comfortabele levensstijl, dus ik vond die periode best wel freaking scary.

online ondernemen, interview, podcastinterview, rosanne raubun, moederschap en ondernemerschap, ondernemer moeder, ondernemen met kinderen, zwanger worden als ondernemer, businesscoach, businesscoach vrouwen, high-end ondernemen, hoge prijzen vragen, social media inzetten voor je bedrijf, verkopen, buikpijn, omzetdoel, dromen, ideale werkweek, online ondernemen leren, opschalen met je bedrijf

Hoe ik denk over online ondernemen, opschalen en de inzet van social media voor je bedrijf?

Vorige week werd ik geïnterviewd door online ondernemer Rosanne Raubun voor haar podcast. In het interview vertel ik over onder andere
– Of ik vind dit elke zelfstandig dienstverlener prijzen van €25.000,- zou moeten vragen
– Hoe ik het ondernemerschap met het moederschap wil gaan combineren
– Wat mijn droomomzetdoel is
– Hoe ik denk over actief zijn op socialmediakanalen als Instagram
– Hoe ik denk over online ondernemen en opschalen
– Wat het beste advies is dat ik elke ondernemer kan geven

leiderschap, amerikaanse ondernemer, quote ondernemen, just because, businesscoach, suzanne van schaik, ideale leven, leiderschapsvaardigheden, ideale klanten, vip-dag, word super aantrekkelijk voor de beste klanten

Je bedrijf kan alleen je ideale leven faciliteren als…

Op een blog van een Amerikaanse ondernemer las ik de volgende quote.  Hij raakte me.“It seems so simple, but a lot of times we say yes just because. Just because we need experience, just because it’s a big partner or promotion or just because we need the money. But if it doesn’t make you happy at the start it isn’t worth it. Life is too short for un-happy.” Oké, die laatste zin is natuurlijk cliché. Maar wel zo waar. Toch?

vijf succesfactoren, de beste klanten aantrekken, waarde verzilveren, suzanne van schaik, businesscoach, continuïteit, vip-dag, propositie aanscherpen, niche aanscherpen, businesscoach,

Als je niet meer afhankelijk wilt zijn van wie vraagt en roept…

Laatst spreek ik Kristel over haar bedrijf. Die loopt goed, maar ze zit ergens mee: ‘Ik reageer nog op iedereen die vraagt en roept’, vertelt ze me. En dat werkt niet meer voor haar. Want daardoor heeft ze te weinig continuïteit in haar werk. ‘In piekperiodes ben ik aan het oppotten voor als het weer rustiger wordt’, zegt ze. Dat ze geen grip heeft op wanneer ze werkt en hoeveel ze verdient, frustreert haar. Ze is serieus bang het plezier in ondernemen te gaan verliezen.

lucratieve niche, niche kiezen, de beste klanten aantrekken, high-end klanten, suzanne van schaik, businesscoach, influencer, propositie, goede propositie, slimme propositie,

Voelde me gedwongen…

Het was 2014. Mijn fashionblog had meer dan 800.000 weergaven per jaar. Volledig organisch. En ik wist niets van SEO. Vond ik totaal niet boeiend. Ik wilde gewoon de content maken die ik leuk vond. Mijn blogposts kregen tientallen reacties. Het waren de jaren dat ik zo’n 50 schoenen per jaar toegestuurd kreeg van merken om te laten zien in mijn blogposts. Ik was een zogeheten “influencer”. Al was er toen nog niemand die die term gebruikte.

ciska, winst verdubbelen, stijlcoach, stylist, suzanne van schaik, businesscoach, suzanne van schaik ervaringen, suzanne van schaik testimonials, ciska van grootveld, hoge prijzen vragen, minder hard werken, meer omzet, ondernemen, ondernemer, high level businesscoach

Hoge prijzen vragen én veel minder hard werken: is dat ook voor jou mogelijk?

Je werkt super dedicated en gedisciplineerd aan je bedrijf, bouwt een groeiend aantal volgers op en helpt klanten met hele mooie resultaten. Maar er blijft steeds te weinig winst over. Je baalt ervan er steeds aan te moeten trekken om van volgers klanten te maken, ook al vraag je geen hoge prijzen.

zwangerschapsfotografie, pcos-coach, orthomoleculair dietist, iris de goede, bioresonantietherapie, zwanger worden, ontpillen, vruchtbaarheid, vrouw en klinieken lelystad, draagkracht, albert sonneveld, vrouwelijke energie, anticonceptie, persoonlijk blog, kwetsbaar blog, lang blog schrijven, zwangerschap pcos, het volledige verhaal over hoe ik moeder mocht worden, suzanne van schaik, ambitieuze ondernemer, businesscoach, 20 weken zwanger, hotel mercier amsterdam, marilyn bartman, zwangerschapsshoot, zwart/wit foto's, zwanger zwart/wit,

Er was eens… het volledige verhaal over hoe ik moeder mocht worden

Er was eens een jonge vrouw. In de twintig. Druk met haar ambities najagen. Maar ook met een groeiend bewustzijn. Over het leven. Over wat er allemaal nog méér is. Dat uitte zich in van alles. Bijvoorbeeld in het lezen van verhalen over dat de pil helemaal niet zo onschuldig is. Dus ze stopte met de pil en werd zwanger. Nee, dit is niet hoe het ging.

suzanne van schaik, fashion blogger, zichtbaar zijn, zichtbaar als ondernemer, businesscoach, shooten, fotoshoot amsterdam, zichtbaar worden als ondernemer, zichtbaar op social media, personal branding, fotoshoot doen voor blog, fotoshoot doen als ondernemer, ondernemers helpen, ondernemerscoach, high level businesscoach, leads genereren, expertstatus opbouwen

Hoe ik mijn achtergrond als fashionblogger nu gebruik om ondernemers te helpen

Al op de basisschool kon ik druk zijn met kledingcombinaties maken en jarenlang waren kleren, schoenen en make-up mijn grote passie. Later werd me eens gevraagd of ik elke dag nieuwe kleding shopte. Omdat ik zoveel had, dat ik elke dag wat anders aan kon. Al mijn geld ging eraan op en ik was een kei in sale shoppen. Ik heb zelfs de liefde bezegeld door een kleerhanger te laten tatoeëren (onder mijn voet 🤪).

op interimbasis werken, interimmer, eigen programma maken, suzanne van schaik diensten, suzanne van schaik jaartraject, jaarprogramma maken, high-end programma maken, high-end aanbod maken, businesscoach, high level businsescoach, marketing leren, vrijheid, transformaties, verwachtingen, goede businesscoach, businesscoach ervaringen

Dit is wat klanten zeggen over en leren in mijn traject

Laatst kwam ik de vragenlijsten weer tegen die mijn klanten invulden op de livedag die onderdeel is van het jaartraject dat ze bij me volgen. Ik stelde ze onder andere de vraag: ‘In hoeverre is het traject zoals je had verwacht voordat je instapte?’.

waarom het wel allemaal kan, en-en denken, denken in overvloed, suzanne van schaik, businesscoach voor kennisondernemers, businesscoach voor zzp'er, businesscoach voor coaches, een miljoen verdienen, fulltime werken en je kinderen veel zien, veiligheid verkiezen boven het leven dat je echt wilt, amerikaanse mentaliteit, high level businesscoach, high-end ondernemen

Waarom ik denk dat het wél allemaal kan

Iets waar ik nog veel meer voor wil gaan staan in mijn bedrijf en leven is dat wél alles kan. Om me heen zeggen mensen zo ontzettend vaak: ‘Je kunt niet alles tegelijk’. En: ‘Je wilt te veel’. Toen ik dat laatst tegen een Mastermind-maatje van me zei, zei ze: ‘Wat een onzin’. Ik vond die reactie zo’n verademing in een wereld die volledig lijkt ingesteld op of-of denken.

niche kiezen, prijsstrategie, aanbod vernieuwen, van je dienst een product maken, van je dienst een programma maken, resultaten van klanten, je prijzen vertienvoudigen, suzanne van schaik, businesscoach, meer trainingen verkopen, high-end programma maken, high level businesscoach,

‘Ik vraag nu €597,- voor mijn cursus. Hoe kan ik €5000,- gaan vragen?’

Annelies stuurt me een mailtje: ‘Ik bied een cursustraject aan waar ik €597,- voor vraag. Jij schrijft in je blog dat het mogelijk is om je prijzen x5 of x10 te verhogen, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen x5 of x10 voor mijn traject zouden betalen’. Misschien heb jij dit ook weleens gedacht. Dat het allemaal too good to be true is. Dat kan ik me helemaal voorstellen, want dat dacht ik zelf een paar jaar geleden ook.

van belang voor je website, goede website laten maken, waar moet een website aan voldoen, website coach, website trainer, website consultant, copywriting leren, SEO, vindbaarheid in google, businesscoach, suzanne van schaik, marketeers, starter, verkopen, betalende klanten krijgen

Dit is wel én niet van belang als het gaat om jouw website

Ik richt me niet op starters, maar krijg wel wekelijks meerdere berichten van startende ondernemers die mijn advies vragen en zeggen dat ze ‘bezig zijn met opstarten’.

coach, sparringpartner, definitie coach, definitie sparringpartner, businesscoach, suzanne van schaik, high-end ondernemen, high level ondernemen, oefenen, sparren, ambitieuze doelen, doelen halen, coach doelen halen, de beste begeleiding doelen, zakelijke doelen

Dit is het verschil tussen een coach en sparringpartner

De termen ‘coach’ en ‘sparringpartner’ worden in de praktijk nog weleens verward, merk ik. Naar mijn idee hebben beiden echt een andere functie.⁣ 

Je hebt de verantwoordelijkheid over je gezin én wilt je bedrijf over een andere boeg gooien…

‘Ja maar, ik heb wel de verantwoordelijkheid over een gezin’. Het is het bezwaar dat ik het meest hoor om niet helemaal te gaan staan voor “het nieuwe” (bijvoorbeeld: te gaan leren hoe je succesvol een hoogwaardig programma verkoopt) en nog maar even vast te blijven houden aan het oude (bijvoorbeeld: losse trainingen, sessies of uren verkopen).

ei van Columbus, ondernemen, ondernemer, hoge prijzen vragen, prijzen verhogen, businesscoach, coachingstraject, suzanne van schaik, doorbraak in je bedrijf, personal branding, coaching, spiegel voorhouden, houding van een leerling, vertrouwen, vasthoudendheid

Als er een ‘ei van Columbus’ is voor een succesvol bedrijf, dan geef ik ‘m nu gratis aan je weg

Ik krijg een online berichtje van een ondernemer: “Ik kan nu nog geen trajecten verkopen van €2500 of €5000 per klant. Wat kun jij me nog bijbrengen als het gaat om high-end ondernemen? Ik heb al een aantal coaches gehad, maar de echte doorbraak moet nog komen.

no cure no pay-basis, coach no cure no pay, businesscoach, suzanne van schaik, positionering ondernemer, prijsstrategie ondernemer, high level businesscoach, stadsvilla sonsbeek, businesscoach consultants, prijzen bepalen, prijs voor online programma, prijs voor high-end programma

Als ik overtuigd ben van mijn waarde, waarom werk ik dan niet op no cure, no pay-basis?

“Ik wil je hartelijk danken voor de VIP dag afgelopen week.  Het was mijn investering meer dan waard”. Zo begon een mailtje dat ik later kreeg van een van de deelnemers. “Sta versteld van de hoeveelheid kennis en inzichten die je met ons hebt gedeeld”.

high-end programma maken, coachbedrijf starten, online programma maken, niche kiezen, podcastinterview, anne neijnens, high-end ondernemen, suzanne van schaik, businesscoach, coach kiezen, fulltime blogger, laura babeliowsky, egon massink, doorbraak in je bedrijf, stoppen met keihard werken, kennisondernemer,

Podcastinterview: hoe ik uit de ratrace stapte van keihard werken

Een paar weken geleden heeft Anne Neijnens me geïnterviewd voor haar podcast! Het was een openhartig, puur gesprek over onder andere…

wervend artikel, wervend blog, leren bloggen, blogs schrijven, online zichtbaar zijn, socialmediaposts schrijven, online leads genereren, online marketing leren, ondernemersfouten, coach voor caoches, coach voor trainers, coach voor consultants, high level businesscoach, krijg met een wervend artikel hele goede leads, de beste klanten aantrekken, hogere prijzen vragen, tijd besteden aan marketing, marketing leren

3 veelgemaakte fouten bij het schrijven van een wervend blog of artikel

Je besteedt veel tijd aan zichtbaar zijn. Bloggen, socialmediaposts creëren, (live)video’s maken… Want je wilt graag mensen buiten je netwerk aantrekken. Maar als je heel eerlijk bent, vind je dat online zichtbaar zijn te veel tijd en aandacht van je vraagt. Want het levert nog niet de juiste leads op.

vip-dag, word super aantrekkelijk voor de beste klanten, accountability, businesscoach, suzanne van schaik, hoogwaardig programma maken, high-end programma maken, high-end ondernemen, high level businesscoach

Even eerlijk over mijn VIP-dag van gisteren

Gisteren was mijn live VIP-dag ‘Word super aantrekkelijk voor de beste klanten’. Deze dag (check hier de foto’s) hielp ik de deelnemers met de vijf voorwaarden waar ze met hun bedrijf aan moeten voldoen om de beste klanten aan te trekken. Ook hielp ik ze hun meest lucratieve niche te vinden en een wervende marketingboodschap te formuleren.

businesscoach, online programma, online lancering, suzanne van schaik, hoogwaardig programma, vip-dag, word super aantrekkelijk voor de beste klanten, sterke positionering, prijsstrategie, hoger in de markt positioneren, winstgevend bedrijf, minder hard werken

Waarom een online programma lanceren voor Marieke niet goed werkt (en wat wél)

Marieke vertelt me dat ze over een paar maanden haar online programma gaat lanceren. Ze werkt nu nog voor een uurtarief en wil met haar online programma passief inkomen realiseren. €349,- gaat haar online programma kosten. Het is nodig dat de lancering van het programma succesvol wordt.

VIP-dag, online funnels bouwen, online marketing, online bedrijf, online ads, continuïteit in leads, autoriteitspositie, suzanne van schaik, businesscoach, propositie, marketingboodschap

Ook geen zin om online funnels te bouwen?

‘Ik heb helemaal geen zin om online funnels te bouwen en heel veel op social media te moeten zitten’. Carla stuurde me een mailtje. Ze volgt me al een tijdje en schrijft dat mijn daadkracht en het feit dat ik veel over mijn eigen groeiproces deel haar aanspreekt. ‘En ik kan leren van je expertise op het gebied van hoogwaardige programma’s. Kwaliteit leveren en daar heel goed voor betaald worden spreekt me aan’.

VIP-dag, RSI, marketing verbeteren, ondernemerscoach, suzanne van schaik, rsi, lucratieve niche

Hoe mijn RSI mijn redding werd

Zeker vond ik het fantastisch dat ik tienduizenden jonge vrouwen kon inspireren met mijn blog. Maar ik wilde daar ook wel eens naar betaald krijgen. Na jaren hard werken aan mijn fashionblog had ik misschien een naam opgebouwd in “het wereldje”, maar rijk werd ik er niet van.

podcast, interview, alex lie hap-po, businesscoach, suzanne van schaik, ondernemerspassie, marc de groot, hoogwaardige programma's, high-end ondernemen, high level businesscoach

Mijn podcastinterview met Alex Lie-Hap-Po: zo kun je in minder uren meer verdienen

Laatst was ik te gast in de podcast van Alex Lie-Hap-Po. Ik vertelde in ons gesprek over mijn visie om met hoogwaardige programma’s in minder uren meer te verdienen.

5 businesslessen, succesvol ondernemen, meer omzet creëren, meer vrije tijd als ondernemer, meer winst creëren, businesscoach kennisondernemer, suzanne van schaik, stagnatie, businesslessen

5 businesslessen van 2018 die meer omzet, tijd en voldoening opleverden

Er zijn vijf dingen die ik in 2018 echt anders heb gedaan dan alle jaren hiervoor dat ik ondernemer was. Bekijk deze video om te ontdekken welke vijf lessen het waren.

businesscoach 2019, puppy nemen, suzanne van schaik, high-end ondernemen, meer winst maken, meer omzet maken, kosten besparen bedrijf, effectieve marketing, leren verkopen

Wil je persoonlijk met me werken in 2019? Dit is waar ik je bij help

Happy new year! In de laatste weken van 2018 heb ik veel ondernemers gesproken die het in 2019 anders willen, omdat ze in situaties zitten waar ze klaar mee zijn. Ik wil graag enkele voorbeelden met je delen.

recap 2018, vakantie turkije, suzanne van schaik, businesscoach, businesscoach kennisondernemer, businesscoach dienstverlener, high-end ondernemen, jaaroverzicht

2018: dit was het jaar waarin… 

Het was geen kabbelend jaar. Zakelijk niet en privé niet. Graag wil ik je een eerlijke doorsnede van mijn jaar geven, van maand tot maand. Op Instagram riep dit veel reacties op en ik hoop hiermee ook jou positief te kunnen raken.

online kennisproduct, werken op uurbasis, marketingbureau, adviesbureau, trainingsbureau, verdienmodel kennisondernemers, suzanne van schaik, marc de groot, businesscoach, coachingsprogramma, hoogwaarde programma's, verdienmodel kennisondernermer, hogere winstmarge zakelijke dienstverlening

Verkoop je een online kennisproduct? Of uren die je laat uitvoeren door je team? Dit kost je meer dan je denkt

Veel businesscoaches zeggen: ‘Er is niet één formule’. En dat is natuurlijk ook zo: er zijn meerdere verdienmodellen en groeistrategieën. Toch heb ik ervoor gekozen om specifiek coaches, trainers en consultants te helpen om hoogwaardige programma’s van €25.000,- of meer te maken en verkopen. Waarom?

investeren, kinderen, risico's nemen, gezin, vertrouwen, angst, nuance, zonder filter, zwart/wit, high-end marketing, opvoeden is voorleven, businesscoach, suzanne van schaik

Hoe jouw verlangen om je kinderen te beschermen averechts werkt

Een half jaar geleden spreek ik mijn klant Ciska voor het eerst. Ze wil graag meer verdienen en minder hard werken, maar vindt het spannend om te veranderen. Aan het einde van ons gesprek zegt ze tegen me dat ze eerst een aantal weken marktonderzoek wil doen voordat ze ‘ja’ zegt tegen mijn traject. Twee dagen later belt ze me. Ze is tot nieuwe inzichten gekomen en zegt alsnog ‘ja’. We zijn een half jaar verder.

ciska van grootveld, suzanne van schaik, businesscoach, geld manifesteren, tijd manifesteren, minder hard werken, meer verdienen, omzet verdubbelen, door bullshit heen prikken, high end ondernemen, high level businesscoach, hoge prijzen vragen

Welke keuze zorgde ervoor dat Ciska haar omzet verdubbelde, terwijl ze minder hard werkt?

Een half jaar geleden spreek ik mijn klant Ciska voor het eerst. Ze wil graag meer verdienen en minder hard werken, maar vindt het spannend om te veranderen. Aan het einde van ons gesprek zegt ze tegen me dat ze eerst een aantal weken marktonderzoek wil doen voordat ze ‘ja’ zegt tegen mijn traject. Twee dagen later belt ze me. Ze is tot nieuwe inzichten gekomen en zegt alsnog ‘ja’. We zijn een half jaar verder.

Waarom een abonnementsmodel NIET het slimste verdienmodel is voor kennisondernemers (en wat dan wel!)

Mijn visie is dat voor bijna alle zelfstandige, ambitieuze coaches, trainers en consultants geldt dat een abonnementsmodel NIET ideaal is. Een ondernemer die ik laatst sprak is daar een mooi voorbeeld van. Ook hij dacht dat het slim is om een abonnement aan te bieden. Hij levert zijn dienst voor een paar honderd euro per maand. Zijn idee hierbij was: dan creëer ik wederkerende inkomsten en continuïteit, zodat ik gegarandeerd elke maand mijn hypotheek kan betalen. Maar hij loopt vast…

harder werken dan nodig, hoge prijzen vragen, businesscoach, suzanne van schaik, winstgevende niche

Hoe je doelgroep ervoor kan zorgen dat je altijd hard moet blijven werken

Regelmatig, wanneer ik een ondernemer spreek, denk ik: het is slim om een andere doelgroep te kiezen. Zo zijn er veel coaches die kiezen voor een doelgroep die de stappen nog moeten zetten die zij al hebben gezet.

prijzen verhogen, tarieven verhogen, lucratieve niche, 25.000 euro programma, high-end programma's, meer winst maken, winstgevend bedrijf, winstgevend ondernemen, businesscoach, suzanne van schaik

Zo kon ik in een jaar tijd zes keer mijn prijs verhogen

Ik zal eerlijk met je zijn: als ik mijn eigen checklist zelf een jaar geleden had gedownload, dan had ik er niets mee gedaan. Een programma van €25.000,- lag toen namelijk buiten wat ik me kon voorstellen. Niet omdat ik zo’n bedrag niet zou willen of durven vragen.

Ik kreeg een bericht via Instagram en kon wel janken

Dat de sleutels uit mijn nieuwe checklist belangrijk zijn, dat wist je natuurlijk allang 😉. Waarom ik ‘m dan toch heb gemaakt? Omdat weten iets anders is dan doen. Daarom is het een checklist: omdat ik je wil uitnodigen om af te vinken wat je daadwerkelijk al DOET.

brief aan mezelf, linkedin marketing, linkedin views, video op linkedin, suzanne van schaik, businesscoach, buitengewoon leiderschop, tibor olgers

Ik ontving een bijzondere brief

Laatst ontving ik een bijzondere brief. Namelijk een brief aan mezelf van mezelf. Ik schreef ‘m een half jaar geleden op een event, toen ik in een moeilijke periode in mijn privéleven zat.

podcast interview, sjanett de geus, transformatie academie podcast, ondernemen, geld, moed, angst, businesscoach, suzanne van schaik, hoge prijzen vragen, high-end ondernemen, high-end programma maken, wet van aantrekking, polyamorie, michael pilarcyzk

Sjanett de Geus interviewde me over onder andere angst, geld, moed en leven zonder Whatsapp

Ondernemer Sjanett de Geus heeft me geïnterviewd in haar Transformatie Academie podcast. En dat interview staat nu online. Het is een openhartig en gelijkwaardig gesprek geworden.

frankrijk, mastermind, business retreat, albert sonneveld, suzanne van schaik, businesscoach kennisondernemers, high-end ondernemen, chateau saint-michel, toulouse frankrijk, vrouwelijke energie, mannelijke energie, beste businesscoach van nederland, high level businesscoach

Hoe ik afgelopen weekend in Frankrijk een persoonlijke doorbraak beleefde

Afgelopen weekend was ik in Frankrijk voor een Business Boost weekend met zeven andere topondernemers en twee hele goede coaches. Aan het begin van het weekend kreeg ik de vraag: ‘Wanneer zou je tevreden naar huis gaan, over twee dagen?’.

Deze stappen zetten de klanten uit mijn jaartraject

Mijn bedrijf is grotendeels locatieonafhankelijk. Maar gisteren even niet. Gisteren ontmoette ik mijn klanten op een prachtige locatie in Utrecht voor mijn livedag ‘Succesvol high-end ondernemen’. Deze dag was exclusief voor de klanten uit mijn jaartraject.

nieuwe opdrachtgevers krijgen, meer opdrachtgevers krijgen meer omzet, ander verdienmodel dan uurtje-factuurtje, stoppen met uurtje-factuurtje, inkomensplafond, businesscoach zzp'er, businesscoach coaches, businesscoach adviseurs, businesscoach consultant, freelancer, je laten inhuren, inhuurkracht, interim, high-end ondernemen, businesscoach, high level businesscoach, suzanne van schaik, kennisondernemer, niche kiezen, high-end programma maken, uurtje-factuurtje,

In 5 stappen van uurtje-factuurtje naar een schaalbaar bedrijf met meer omzet en vrije tijd

Ben je ondernemer of laat je je inhuren? Voor veel coaches, trainers, adviseurs en consultants geldt het laatste. Ik heb me ook lang laten inhuren. Een tijdje was het prima. Om ervaring op te doen. Maar voor de lange termijn vond ik het geen optie.

prijzen verhogen, tarieven verhogen, businesscoach coaches, businesscoach consultants, businesscoach trainers, businesscoach adviseurs, suzanne van schaik, prijzen bepalen ondernemer, groei, verkoopvaardigheden, marketing leren, verkopen leren, businesscoach zzp'er, high-end ondernemen, high-end aanbod maken, high-end programma maken, high level businesscoach

3 redenen om direct je prijzen te verhogen en hoe je dit doet

De zomer is een mooie periode om op te laden, nieuwe inzichten op te doen én om moedige keuzes te maken voor je bedrijf. Keuzes die ervoor zorgen dat je weer een stap zet dichterbij een bedrijf dat je een heel goed inkomen, veel vrije tijd, de leukste klanten én veel voldoening oplevert. Een bedrijf waarmee je jouw ideale leven kunt faciliteren.

kritische feedback, kritiek krijgen op social media, negatieve reacties social media, leads genereren via social media, businesscoach, high-end ondernemen, suzanne van schaik, constructieve feedback geven, irritante marketing, high-end profileren als ondernemer, high-end klanten aantrekken

Ik ontving kritische feedback en dit is wat ik daarmee deed

Na de Instagram Live die ik vorige week deed, ontving ik een berichtje via LinkedIn met “kritische feedback” op mijn marketing van iemand die ik persoonlijk ken. Terwijl ik dat bericht las, besloot ik in een split second: deze reactie ga ik óók delen.

high-end ondernemen, businesscoach zzp'ers, businsescoach kennisondernemers, high-end klanten, suzanne van schaik, suzanne van schaik businesscoach, social media, leads genereren, webinars geven, gratis content delen, bloggen, vloggen, social media training, minder klanten meer verdienen, high-end ondernemen nadelen, high-end ondernemen bezwaren, businesscoach coaches, businesscoach trainer, businesscoach adviseur, businesscoach consultants

‘Maar als ik high-end ga werken, dan kan ik veel minder mensen helpen’

Een bezwaar over high-end ondernemen dat ik veel hoor, is: ‘Maar als ik high-end ga werken, dan kan ik veel minder mensen helpen’. Vorige week hoorde ik dit bezwaar nog van een volger van me. Ze mailde me: ‘High-end ondernemen zou voor mijn situatie super ideaal zijn, maar aan de andere kant kan ik minder mensen helpen als ik hiervoor kies’. Met dat laatste ben ik het oneens en ik leg je graag uit waarom.

high-end ondernemen, winstmarge, high-end inkomensmodel, businesscoach kennisondernemer, high-end aanbod, omzet versus winst, suzanne van schaik, suzanne van schaik businesscoach

Waarom programma’s van €10.000,- of meer je de meeste winst opleveren

Ik krijg weleens te horen: ‘Omzet is nog geen winst’. Oftewel: als je 10 klanten hebt die je €10.000,- betalen, heb je nog geen netto inkomen van €100.000,-. Dat klopt. Maar een van de vele voordelen van high-end ondernemen is dat je minder kosten hoeft te maken dan wanneer je low-end werkt. En dus meer winst overhoudt.

hogere prijzen vragen, mindset, high-end ondernemen, high-end klanten, perceptie van waarde, suzanne van schaik, businesscoach kennisondernemer, businesscoach zzp'er, high-end aanbod

3 redenen om wél een hogere prijs te vragen voor jouw dienst

Marktconform zijn. Ik denk dat veel kennisondernemers hier onterecht naar streven. Regelmatig hoor ik namelijk: ‘Ik denk dat ik mezelf uit de markt prijs van mijn ideale klant als ik veel meer ga vragen’. De angst niet meer “marktconform” te zijn is hét bezwaar van veel coaches, trainers, adviseurs en consultants om een hogere prijs te vragen.

bereik uw eerste miljoen, bodo schäfer, vrije tijd, businesscoach, high level businesscoach, high-end ondernemen, een miljoen verdienen, geld verdienen, aan je bedrijf werken, think and grow rich, businessboek, vermogen opbouwen, suzanne van schaik

Wil jij een miljoen verdienen? Zorg dat je dit advies ter harte neemt

Ik lees nu het boek ‘Bereik uw eerste miljoen’ van Bodo Schäfer. Gelijk al vond ik dit boek fantastisch. Net als de klassieker Think and grow rich gaat de inhoud eígenlijk niet zozeer over een miljoen, maar meer over rijk worden in de breedste zin van het woord. Ook financieel ja.

high-end ondernemen, high-end aanbod, high-end klanten, hoge prijzen vragen, businesscoach, suzanne van schaik

Het verschil tussen €3000,- en €50.000,- vragen aan je klant?

Zorg jij voor een transformatie bij je klant? Een ambitieuze transformatie? Iets wat hij/zij zelf niet voor elkaar kreeg, omdat de weg van A naar B best complex is?

Bijvoorbeeld:
– ziekteverzuim halveren
– een boek schrijven
– compleet nieuwe, sterke branding
– omzet verdubbelen
– een x bedrag aan vermogen opbouwen
– tijdrovende bedrijfsprocessen automatiseren

high-end leads, high-end ondernemen, goede leads, leads via social media, acquisitie, kennisondernemer, businsescoach, leadgeneratie, leads generen, contentmarketing

Zo krijg je hele goede leads voor jouw aanbod

Grofweg zijn er twee manieren om high-end leads te krijgen. Oftewel: om in contact te komen met potentiële klanten die bereid zijn te investeren in je aanbod en die super leuk zijn om mee te werken.

25.000 webinar, hoge prijzen vragen, high-end ondernemen, suzanne van schaik, high-end klanten, kennisondernemer, zzp'er, businesscoach

Minimaal €25.000,- verdienen per klant?

Herken jij je in een van de volgende situaties? Ik zie en hoor veel kennisondernemers hiermee worstelen.

– Ze hebben een goed uurtarief, van bijvoorbeeld €150,- per uur, waarmee ze tonnen per jaar verdienen. Maar ze werken 70 tot 80 uur per week. Daardoor hebben ze nauwelijks vrije tijd én zijn ze heel kwetsbaar: als zij op vakantie gaan of ziek zijn en niet werken, ligt direct hun omzet stil.

Deze cruciale vraag helpt je moedige keuzes maken (voor je bedrijf)

Afgelopen maand werkte ik minder dan ik ooit gedaan heb. Toch verdien ik nu meer dan ik ooit gedaan heb. Jarenlang maakte ik zeker 80 uur per week en ik denk dat ik afgelopen maand de 30 uur per week nog niet haalde. Dat is heerlijk, want het is a) prachtig weer geweest de afgelopen weken en b) ik ben aan het verhuizen, wat best wat tijd vraagt.

Hoe ik in een jaar tijd een ideaal bedrijf creëerde als kennisondernemer

Gisteren was een bijzondere dag voor mij. Namelijk: precies een jaar geleden, op Hemelvaartsdag 2017, kwam ik voor het eerst in aanraking met high-end ondernemen. Met een manier van leven en werken die ervoor heeft gezorgd dat ik in heel korte tijd een ideaal bedrijf kon creëren als kennisondernemer.

Wat als jij iets anders wil verkopen dan jouw klant wil kopen? Is de klant altijd koning?

Wat als jij vindt dat jouw klant iets anders nodig heeft dan hij van je wil kopen? Omdat je bijvoorbeeld weet dat er méér nodig is dan waar jouw klant om vraagt om hele goede resultaten te behalen? Dit vraagstuk bespreek ik in deze video.

businesstactieken, ondernemen, businesscoach, businesscoaching, offertes maken, zzp'er, freelancer, omzet verdubbelen, ondernemersvaardigheden, high-end klanten, high-end ondernemen, succesvol ondernemen, business versimpelen, productiviteit verhogen, focus op wat geld oplevert

Met deze 3 businesstactieken wordt ondernemen veel gemakkelijker (en succesvoller)! 

Eerste Paasdag. Ik zit in de auto met Spotify op. “We’re chasing the easy life” van Mr. Majestic klinkt door de speaker. Ik denk aan hoeveel ondernemers hun bedrijf en daarmee hun leven onnodig ingewikkeld maken.

hoge prijzen vragen, businesscoach, zzp'er, ondernemen, ondernemer, interieurstylist, facebook live, blogcursus, seo-cursus, freelancer, hoge prijzen vragen

Kun je alleen hoge prijzen vragen als businesscoach?

Een tijdje geleden zei iemand tegen me: ‘Ik heb toch het idee dat hele hoge prijzen vragen vooral iets is voor businesscoaches’. Ik kreeg gelijk inspiratie voor een nieuwe video en vertel je graag my point of view.

vlog, gran canaria, aan het lijntje houden, groeigesprek, businesscoach, businesscoach zzp'er, high-end klanten, marketing voor zzp'ers, hoge prijzen vragen, bloggen, yoga, yoga with adrienne, suzanne van schaik, ondernemersvaardigheden

Wat doe je als klanten je aan het lijntje houden? – Gran Canaria vlog!

Een paar weken geleden was ik op Gran Canaria om vakantie vieren én te werken. Ik werk namelijk zoveel mogelijk locatieonafhankelijk, wat super veel vrijheid geeft. In deze vlog neem ik je mee tijdens mijn week en beantwoord ik vragen als: ‘Wat doe je als klanten je aan het lijntje houden?’.

angsten, businesscoach, mastin kipp, businesscoach zzp'er, persoonlijke kernwaarden, vertrouwen, succes, groei, persoonlijke groei, door angsten heen breken, jezelf klein houden, jezelf overwinnen

Hoe je ervoor zorgt dat jouw angsten je niet meer in de weg staan

Misschien verlang je ernaar om niet meer dan twintig uur per week te werken. Om vier keer per jaar op vakantie te kunnen. Om op een podium te staan. Verlang je naar klanten die naar jóu toekomen in plaats van andersom. Verlang je ernaar om levens te veranderen. Heb je een eigen visie die je kenbaar wil maken. Het maakt niet uit waar je naar verlangt. Het gaat erom dat je het realiseert.

100.000 verdienen, freelancer, zzp'er businesscoach, eyeopener, omzet verhogen, hooggeprijsde programma's, creatieve duizendpoot, creatieve freelancer, businesscoach freelancer, suzanne van schaik

Hoe Sylvia ontdekte dat ze op een simpele manier €100.000,- kan verdienen

“Ik freelance nu vier jaar en wil mijn bedrijf dit jaar een boost geven”, vertelt ze tegen me. Sylvia is met me in gesprek omdat het voelt alsof ze het bedrijf dat ze vier jaar geleden startte inmiddels is ontgroeid. Ze is ambitieus en wil daarom dit jaar van freelancer doorgroeien naar een bureau, hoor ik haar zeggen.

productiviteit, efficiënter werken, businesscoach zzp'er, meer verdienen zzp'er, meer omzet zzp'er meer winst zzp'er, ondernemen, ondernemer, focus, video, productief werken

Met deze 3 tips werk je veel productiever aan je bedrijf

Als jij meer wilt verdienen in minder tijd zijn een aantal zaken belangrijk. Waaronder dat je de tijd die je aan je bedrijf besteedt zo productief mogelijk maakt. In deze video deel ik 3 tips met je die je direct tijd (en dus geld) op kunnen leveren.

businesscoach zzp'er, zzp'er meer omzet, ondernemen, ondernemer, blogger, copywriter, suzanne van schaik, hoge prijzen vragen, high-end ondernemen, high-end ondernemer, goede businesscoach, door angsten breken, dienstverleners, kenniswerkers, meer omzet

Waarom ik er dankbaar voor ben dat ik heel veel moest betalen

Dé manier om meer te verdienen (in minder tijd) als kennisondernemer is om hoge prijzen te vragen en te ontvangen. Zo simpel eigenlijk. Maar simpel is niet hetzelfde als makkelijk.

verkooptips, meer verkopen, beter verkopen, verkooptechnieken, verkoopvaardigheden, businesscoach zzp'er, salestraining, verkooptraining, meer verdienen zzp'er, tarieven zzp'er

Zo verkoop je direct meer en met meer plezier aan je klanten

Als er één onderwerp is waar ik ZZP’ers mee zie worstelen, dan is het sales. Terwijl verkopen zo leuk kan zijn! ok als je geen geboren salestalent bent (spoiler alert: was ik ook niet).

Waarom stoppen soms geen opgeven is, maar “gewoon” een keuze maken

Het is 9 oktober 2016 als ik voor het eerst in Jacky’s atelier sta. Op dat moment heb ik nog geen idee van het avontuur dat me het komende jaar te wachten staat.

investeren in je bedrijf, businesscoach zzp'er, investeren als zzp'er, meer geld verdienen zzp'er, tarieven zzp'er

Hoe zorg je ervoor dat je geld hebt om te investeren?

Geld is nooit een excuus! Maar hoe zorg je er als ZZP’er voor dat je het geld hebt om te kunnen investeren in jezelf en je bedrijf?

Waarom je écht niet nog een diploma nodig hebt

Een aantal weken geleden was ik op een businessevent waar ik tal van inspirerende ondernemers heb gesproken. Waaronder een super leuke dame…

50 dingen die ik leerde in 2017

It’s a wrap! We zijn aan het einde van 2017 beland. Ik maakte aardig wat mee dit jaar. Ik dééd best veel dit jaar.

Hoe ontdek je wat jouw unieke kracht is als ZZP’er?

Ervaar je in het dagelijks leven dat er veel andere ZZP’ers zijn die hetzelfde doen als jij? Ogenschijnlijk, in ieder geval?

video, zelfsabotage, businesscoach, angst voor succes, angst voor verandering, mindset, interne blokkades, groeien met je bedrijf

Zo ontdekte ik hoe ik mijn eigen succes saboteerde

Laatst had ik contact met een socialmediamarkteer. Ik vroeg hem of we eens konden sparren over de socialmediakanalen van een klant van me. Ik was benieuwd wat voor…

Hoe ik een gouden formule ontdekte en wat jij daar als ondernemer van kunt leren

Deze week gebeurde er iets bijzonders. Het was maandagochtend en ik ging hardlopen. An sich weinig bijzonders natuurlijk.

Vind je focus net zo moeilijk als ik? Probeer deze vijf tips

Daar zit ik dan. Met het gevoel dat ik voor drie bedrijven* brandjes aan het blussen en kinderziektes aan het uitroeien ben. Ik weet waarom ik kies voor drie bedrijven. Ik sta achter de beslissingen die ik deze zomer nam.